جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت شایع برای تاری دید و سرگیجه که باید بدانید

line
فهرست مطالب

علت سرگیجه و تاری دید چیست؟ سرگیجه و تاری دید می تواند در اثر شرایط مختلف، واکنش به دارو و حتی استرس ایجاد شود. چه علائم خفیف یا شدید باشند، مهم است که مشخص شود چه چیزی ممکن است باعث سرگیجه یا تاری دید شده باشد.

بسته به علت زمینه‌ای، بروز تاری دید و سرگیجه اغلب با حالت تهوع، سردرد و سبکی سر و سایر علائم همراه است. اگر تاری دید و سرگیجه طولانی شد یا علائم جدی دیگری ایجاد شد، با پزشک تماس بگیرید.

علل شایع سرگیجه و تاری دید

برخی از محرک‌های سرگیجه و تاری دید نسبت به دیگران جدی‌تر هستند. شرایط زیر ممکن است مقصر تجربه هر دو احساس باشد:

1. اضطراب و استرس

هنگامی که اضطراب و استرس بسیار زیاد می شود، حمله اضطراب یا حمله پانیک ممکن است رخ دهد. سطح آدرنالین در طی هر دوی این رویدادها افزایش می‌یابد، که می‌تواند علائم فیزیکی مانند سرگیجه، تاری دید و دید تونلی (از دیگر علائم فیزیکی و احساسی) ایجاد کند.

مدیریت استرس و اضطراب بهترین راه برای مقابله با اثرات فیزیکی است که ممکن است به همراه داشته باشند. فعالیت های کاهش استرس، تمرینات تنفسی یا مشورت با پزشک را برای درمان موارد شدید در نظر بگیرید.

2. دارو

برخی از داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند، از جمله طلسم سرگیجه، سرگیجه عمومی و تاری دید. واکنش ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مصرف همزمان چندین دارو یا نوشیدن الکل همراه با برخی داروها نیز می تواند علائم را افزایش دهد.

اگر اخیراً شروع به مصرف داروی جدیدی کرده اید – چه با نسخه یا بدون نسخه – هر گونه نگرانی در مورد عوارض جانبی را به پزشک گزارش دهید، او ممکن است یک درمان جایگزین را پیشنهاد کند.

3. الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند اثرات زیادی بر بدن داشته باشد، از جمله سرگیجه و تاری دید. هنگام نوشیدن الکل، به یاد داشته باشید که به اندازه کافی غذا بخورید تا بدنتان مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند، و آب کافی بنوشید تا به هیدراته و متعادل نگه داشتن سیستم شما کمک کند.

4. قند خون پایین

(هیپوگلیسمی) معمولاً با دیابت مرتبط است، اگرچه شرایط دیگری مانند روزه داری و واکنش به دارو نیز می تواند باعث ایجاد آن شود. قند خون پایین می تواند منجر به احساس سبکی سر، خستگی و گرسنگی و همچنین سرگیجه و تاری دید شود.

خوردن یک میان وعده یا نوشیدن کمی آبمیوه می تواند به تسکین علائم خفیف قند خون کمک کند، اما اگر به یک مشکل مکرر تبدیل شد یا علائم دیگری ایجاد شد، با پزشک تماس بگیرید.

5. ضربه مغزی یا ضربه مغزی

آسیب های مغزی از ضربه مغزی گرفته تا آسیب های تروماتیک مغزی (TBIs) متغیر است و می تواند ناشی از تصادفات ورزشی، تصادفات رانندگی، سقوط و غیره باشد. آسیب های مغزی و سر بسته به شدت آسیب می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند – تاری دید و سرگیجه از جمله این موارد هستند.

هر گونه آسیب به سر که باعث تحریف بینایی می شود (که به تاری دید و سرگیجه محدود نمی شود) باید به عنوان یک اورژانس درمان شود و در اورژانس یا یک مرکز مراقبت فوری تحت مراقبت قرار گیرد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

6. سردرد میگرنی

میگرن نوعی سردرد شدید است که معمولاً شامل حالت تهوع و حساسیت به صدا و نور است. در بسیاری از موارد، میگرن می تواند باعث سرگیجه و تاری دید نیز شود. میگرن می تواند بین 4 تا 72 ساعت طول بکشد.

برخی از راه‌های کمک به تسکین سردرد میگرنی عبارتند از مصرف مسکن، استراحت در اتاقی تاریک و ساکت، استفاده از کمپرس گرم یا خنک و ماساژ شقیقه‌ها. اگر میگرن بیش از چند بار در ماه رخ دهد یا در مقابل درمان مقاومت کند، ممکن است نیاز به درمان پیشرفته توسط پزشک باشد.

7. سرگیجه و بیماری حرکت

سرگیجه یک احساس ناگهانی عدم تعادل و چرخش است که حتی در حالت نشسته یا ایستادن فرد رخ می دهد. تاری دید اغلب با سرگیجه طلسم سرگیجه رخ می دهد. برخی از علل شایع سرگیجه عبارتند از کم آبی بدن، سردردهای میگرنی و حرکت ناگهانی سر.

بیماری حرکت می تواند با حرکت مداوم در شرایط مختلف، از جمله سفر در ماشین یا ایستادن در کنار یک آب متحرک، ایجاد شود. بیماری حرکت می تواند احساسات ناخوشایند دیگری مانند حالت تهوع، سرگیجه و گاهی اوقات تاری دید داشته باشد.

8. سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز قطع شود. علائم زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهنده سکته مغزی باشد، از جمله مشکل در صحبت کردن، شروع ناگهانی سردرد و بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن یا صورت. علائم همچنین می تواند شامل تاری دید و سرگیجه باشد.

سکته مغزی نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد. اگر مشکوک به سکته مغزی هستید حتما با 911 تماس بگیرید.

9. شرایط بینایی

برخی از اختلالات بینایی می توانند در سرگیجه و تاری دید نقش داشته باشند. و باید چشم، لنز چشم یا عینکتان را بررسی کنید. این اغلب با شرایط بینایی مانند:

عدم تعادل عمودی: ناهماهنگی قابل توجه ادراک بینایی بین هر چشم

آنیزومتروپی یا آنتی متروپی: تفاوت قابل توجهی در نسخه های بینایی بین هر چشم

اختلال عملکرد بینایی دوچشمی: وضعیتی که در آن چشم ها برای ارسال تصویر به مغز تلاش می کنند تا با هم کار کنند

تطبیق با یک عینک جدید یا لنز طبی نیز می تواند باعث سرگیجه و تاری خفیف شود، اما این حالت باید ظرف یک یا دو هفته پس از استفاده از بین برود. در مورد مشکلات بینایی، چه خفیف یا شدید، در تماس با چشم پزشک تردید نکنید.

در مقاله علت سرگیجه و تاری دید چیست؟ سعی کردیم نکاتی مهم را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. تا شاید کمی از استرس تان کم شود.

جدید ترین لنزها

6 پاسخ

  1. سلام خدمت شما
    مدت ده روزه سرگیجه و سردرد دارم و منگ هستم یه جورایی و مدت سه ماه هست قرص ایزوترتینویین مصرف میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید منو

  2. سلام عزیزم
    اگر عوارض جدی و نادری مانند سردرد شدید، تغییرات بینایی، زنگ گوش، کاهش شنوایی، درد قفسه سینه، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره، اسهال شدید و خون ریزی رکتوم شدید در اثر مصرف ایزوترتینوئین تجربه می کنید، باید فوراً مصرف این دارو را قطع و با پزشک خود تماس بگیرید.

  3. سلام ۲۰ روز هست ک سرگیجه و سنگینی سر و خیلی کم تاری دید دارم . سرم سنگین و انگار نبض میزنه . گوش سمت راستمم به شدت سوت میکشه خیلی شدید چیکار کنم ؟

    1. برای اینکه بهتر بفهمیم مشکل شما چیست، بهتر است که به یک پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از یک مشکل جدی باشند و نیاز به ارزیابی پزشکی دارند. در هر صورت، استراحت کافی، آب میوه، اجتناب از استرس و فعالیت‌های استراحتی می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

  4. سلام میخواستم بدونم بین سرگیجه و نوسان چشم برای حفظ تعادل چه ارتباطی وجود داره؟
    علت عدم بیماری حرکت در افراد کر و لال چیست؟
    میشه راهنماییم کنین لطفا

    1. سرگیجه و نوسان چشم هر دو می توانند به عدم حفظ تعادل در افراد منجر شوند. سرگیجه ممکن است باعث اختلال دستگاه تعادل داخلی افراد شود و یا باعث اختلال در توازن شود. همچنین نوسان چشم نیز می تواند باعث بروز حس سرگیجه شود و به عدم حفظ تعادل منجر شود.

      عدم بیماری حرکت در افراد کر و لال ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله مشکلات در سیستم عصبی و حسی یا مشکلات در استخوان و ماهیچه ها. برای تشخیص دقیق تر علت عدم بیماری حرکت در افراد کر و لال بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و آزمون های مورد نیاز را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.