جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در مورد لنزهای چشم مطمئن نیستید؟

line
فهرست مطالب

در مورد لنزهای چشم مطمئن نیستید؟ لنزشو در این مقاله به جزئیات مواد لنزهای تماسی، طراحی ها و ویژگی های لنز تماسی و حتی فرمت های جدید لنزهای چشمی می پردازد.

به عنوان مثال، اولین لنزهای تماسی سازگار با نور، (Acuvue Oasys with Transitions)، در سال 2019 در ایالات متحده عرضه شد و لنزهای تماسی تعبیه شده با آنتی بیوتیک ها در دست ساخت هستند. (برای اطلاع از جدیدترین نکات نگهداری لنزهای تماسی به صفحه مقالات مراجعه کنید.)

اگر به خرید لنز چشم علاقه دارید، در اینجا اصول اولیه ای وجود دارد. که باید قبل از خرید لنز چشم  خود در مورد لنزهای تماسی بدانید.

موادسازنده لنزهای چشمی

اولین انتخاب هنگام در خرید لنزچشم این است. که کدام ماده لنز به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند.

پنج نوع لنز تماسی وجود دارد که بر اساس نوع ماده لنز ساخته شده متفاوت است:

لنزهای نرم(Soft lens)

لنزهای نرم، از پلاستیک های ژل مانند و حاوی آب به نام هیدروژل ساخته می شوند. این لنزها بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند. و با سطح جلویی چشم مطابقت دارند. لنزهای هیدروژل که در اوایل دهه 1970 معرفی شدند، استفاده از لنزهای تماسی را بسیار محبوبتر کردند. زیرا معمولاً بلافاصله راحت هستند. تنها جایگزین در آن زمان لنزهای تماسی سخت ساخته شده از پلاستیک PMMA بود (به زیر مراجعه کنید). لنزهای PMMA معمولاً هفته‌ها طول می‌کشید تا با آن‌ها سازگار شوند و بسیاری از مردم نمی‌توانستند آن‌ها را با موفقیت بپوشند.     

لنزهای هیدروژل سیلیکونی

نوع پیشرفته ای از  لنزهای چشم نرم هستند که نسبت به لنزهای هیدروژل معمولی متخلخل تر هستند. و اجازه می دهند حتی اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل که در سال 2002 معرفی شدند. اکنون محبوب ترین لنزهای تجویز شده در ایالات متحده هستند.

لنزهای نفوذ پذیر گاز

به آنها لنزهای GP یا RGP نیز گفته می شود. لنزهای چشم سفت و سختی هستند. که شبیه لنزهای PMMA هستند. (در زیر ببینید) اما متخلخل هستند و به اکسیژن اجازه عبور از آنها را می دهند. از آنجایی که لنزهای GP در برابر اکسیژن نفوذپذیر هستند، می‌توانند نسبت به لنزهای PMMA نزدیک‌تر به چشم قرار گیرند و نسبت به لنزهای سخت معمولی راحت‌تر باشند.

زمان معرفی آنها در سال 1978 است. لنزهای تماسی نفوذپذیر گاز اساساً جایگزین لنزهای تماسی غیر متخلخل PMMA شده اند. تماس‌های GP اغلب دید واضح‌تری نسبت به تماس‌های هیدروژل نرم و سیلیکونی ارائه می‌کنند. (به خصوص اگر آستیگماتیسم دارید)

معمولاً زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از لنزهای قابل نفوذ به گاز می کنید، مدتی طول می کشد تا چشمان شما با لنزهای قابل نفوذ به گاز سازگار شوند، اما پس از این دوره سازگاری اولیه، بیشتر مردم متوجه می شوند که لنزهای GP مانند لنزهای هیدروژل راحت هستند.

لنز چشم هیبریدی

برای ایجاد راحتی در پوشیدن طراحی شده اند که رقیب لنزهای نرم یا سیلیکون هیدروژل است. همراه با اپتیک کریستالی شفاف لنزهای چشم نفوذپذیر گاز. لنزهای هیبریدی دارای یک منطقه مرکزی قابل نفوذ گاز سفت و سخت هستند. که توسط یک “دامنه” از مواد هیدروژل یا سیلیکون هیدروژل احاطه شده است. علی‌رغم این ویژگی‌ها، تنها درصد کمی از مردم در ایالات متحده از لنزهای تماسی هیبریدی استفاده می‌کنند. شاید به این دلیل که این لنزها سخت‌تر نصب می‌شوند و جایگزینی آن‌ها گران‌تر از لنزهای هیدروژل نرم و سیلیکونی است.

لنزچشم PMMA

از یک ماده پلاستیکی سفت و سخت به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شده اند. که به عنوان جایگزینی برای شیشه در پنجره های نشکن استفاده می شود. و با علائم تجاری Lucite، Perspex و Plexiglas به فروش می رسد.

لنزهای PMMA دارای اپتیک عالی هستند، اما اکسیژن را به چشم منتقل نمی‌کنند و سازگاری با آن‌ها دشوار است. این “کنتاکت های سخت” (که اکنون از مد افتاده اند) عملاً با لنزهای GP جایگزین شده اند و امروزه به ندرت تجویز می شوند.

در سال 2017، 64 درصد از لنزهای چشم تجویز شده در ایالات متحده از لنزهای هیدروژل سیلیکونی بود و پس از آن لنزهای نرم (هیدروژل) (22 درصد)، لنزهای نفوذپذیر گاز (11 درصد)، لنزهای هیبریدی (2 درصد) و لنزهای PMMA (1 درصد).

در مورد زمان مصرف لنزهای چشم مطمئن نیستید؟

حتی با مراقبت مناسب، لنزهای چشم (مخصوصا لنزهای نرم) باید به طور مکرر تعویض شوند تا از تجمع رسوبات لنز و آلودگی که خطر عفونت چشم را افزایش می دهد، جلوگیری شود. 

  • لنزهای چشم یکبار مصرف روزانه – بعد از یک روز استفاده دور بیندازید.
  • لنزهای چشم هفتگی – هر دو هفته یا زودتر دور بیندازید.
  • لنزهای چشم فصلی – ماهانه یا سه ماهه دور بیندازید.
  • لنزهای چشم سالانه (قابل استفاده مجدد) – هر شش ماه یا بیشتر دور بیندازید
  • لنزهای چشمی قابل نفوذ به گاز در برابر رسوبات لنز مقاوم‌تر هستند و نیازی به دور انداختن آن‌ها به اندازه لنزهای نرم ندارند. اغلب، لنزهای GP می توانند یک سال یا بیشتر قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، دوام بیاورند.

بیشترین برنامه جایگزینی لنز چشمی در ایالات متحده در سال 2017 به صورت ماهانه (40 درصد)، پس از آن روزانه (35 درصد)، هر یک تا دو هفته (24 درصد) و سالانه (1 درصد) بود.

یکی دیگر از ویژگی های جالب لنز اسکلرال این است که فضای بین سطح پشتی عدسی صلبیه و قرنیه به عنوان یک مخزن مایع عمل می کند که برای افرادی که خشکی شدید چشم دارند و در غیر این صورت قادر به استفاده از لنز نیستند، راحتی را فراهم می کند.

در مورد طراحی لنزهای چشم مطمئن نیستید؟

لنزهای چشم نرم (هر دو لنز استاندارد هیدروژل و سیلیکون هیدروژل) بسته به هدف مورد نظر در طرح های مختلفی موجود هستند:

لنزهای کروی

دارای قدرت عدسی یکسانی در کل قسمت نوری لنز برای اصلاح نزدیک بینی (نزدیک بینی) یا دوربینی (دوربینی) هستند.

لنزهای چشم نرم Toric

در ساخت این لنز قدرت های مختلفی برای اصلاح آستیگماتیسم و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی دارند.

لنزهای چشمی چند کانونی

(از جمله لنز های دو کانونی) دارای مناطق مختلف قدرت برای دید نزدیک و دور برای اصلاح پیرچشمی و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی هستند. برخی از لنزهای چند کانونی نیز می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند.

لنزهای چشم آرایشی

شامل لنزهای رنگی هستند که برای تغییر یا تشدید رنگ چشم شما طراحی شده اند. لنزهای هالووین، تئاتر و سایر لنزهای جلوه‌های ویژه نیز جزو لنزهای آرایشی محسوب می‌شوند. تجویز لنز تماسی برای تماس های آرایشی ضروری است، حتی اگر هیچ عیوب انکساری که نیاز به اصلاح دارد، نداشته باشید.

همه این لنزهای چشم را می توان به صورت سفارشی برای چشم های شما ساخته می شوند.

 انواع لنز دیگری نیز در دسترس هستند: از جمله لنزهایی که برای استفاده در موقعیت‌های خاص مانند اصلاح قوز قرنیه ساخته شده‌اند.

همه چیز را درباره ی لنز رنگی بدانید

خرید لنز رنگی به شما این امکان را می دهند که رنگ چشم خود را به روش هایی ظریف، پررنگ یا هر جایی در این بین تغییر دهید. چه نیازی به اصلاح بینایی داشته باشید یا نه، برای لنزهای تماسی رنگی نسخه لازم است. این به این دلیل است که همه لنزهای تماسی تجهیزات پزشکی محسوب می شوند و در صورت عدم نصب، استفاده و نگهداری مناسب می توانند به چشم شما آسیب بزنند.

این کمی گیج کننده است، زیرا مردم اغلب از لنزهای تماسی رنگی تجویزی و لنزهای رنگی بدون نسخه استفاده می کنند.

در مورد لنزهای چشم رنگی مطمئن نیستید؟

بیشتر لنزهای تماسی رنگی برای تقلید ظاهر طبیعی قسمت رنگی چشم به نام عنبیه طراحی شده اند.

از آنجایی که این ناحیه از اشکال و خطوط رنگارنگ تشکیل شده است، برخی از لنزهای تماسی رنگی دارای مجموعه ای از نقاط رنگی ریز و خطوط و اشکال رنگی به صورت شعاعی هستند که به لنزها کمک می کند تا در چشم طبیعی تر به نظر برسند.

مرکز عدسی، بخشی که روی مردمک چشم شما قرار دارد، واضح است تا بتوانید ببینید.

لنزهای رنگی انواع مختلفی دارند:

  • لنز های شفاف

این معمولاً یک رنگ آبی روشن یا سبز است که به لنز اضافه می‌شود، فقط برای کمک به دیدن بهتر آن در حین جاگذاری و برداشتن یا در صورت افتادن آن.

رنگ های دید نسبتا کم رنگ هستند و بر رنگ چشم شما تأثیر نمی گذارند.

  • لنز رنگی با کاور بالا این یک رنگ جامد اما شفاف (روشن) است که کمی تیره تر از رنگ دید است. همانطور که از نام آن پیداست، رنگ تقویت کننده به منظور افزایش رنگ طبیعی چشم شما است.
    تماس‌های رنگی با این نوع رنگ معمولاً برای افرادی که چشم‌های رنگ روشن دارند و می‌خواهند رنگ چشم‌های خود را زنده‌تر کنند، بهترین است.
  • لنزهای رنگی ترکیبی این لنز ‌های رنگی به نوعی طراحی شده‌اند که به تدریج از لبه‌های بیرونی به داخل مات‌تر می‌شوند، که باعث می‌شود رنگ چشم جدیدی با ظاهر طبیعی‌تر به نظر برسد.
  • لنزهای رنگی مات این لنز رنگی غیر شفاف است که می تواند رنگ چشم شما را به طور کامل تغییر دهد. اگر چشم‌های تیره دارید، برای تغییر رنگ چشم‌تان به این نوع لنز رنگی نیاز دارید.
    لنز های رنگی با رنگ های مات در طیف گسترده ای از رنگ ها، از جمله فندقی، سبز، آبی، نوک مدادی ، آمیتیست، قهوه ای و خاکستری وجود دارد.
    لنزهای تماسی فانتزی و یا لنز های هالووین نیز در دسته رنگ های مات قرار می گیرند. این لنزهای تماسی با جلوه‌های ویژه که مدت‌ها در فیلم‌ها استفاده می‌شد، اکنون به‌طور گسترده برای استفاده‌های جدید در دسترس هستند. شما می توانید به طور موقت خود را به یک بیگانه، گوت یا خون آشام تبدیل کنید.

انتخاب بهترین رنگ لنز چشم

این که کدام رنگ لنز تماسی برای شما مناسب تر است به عوامل زیادی مانند رنگ مو و رنگ پوست شما بستگی دارد. اما در نهایت، این بستگی به نوع ظاهری دارد که می‌خواهید به آن برسید – ظریف و طبیعی یا دراماتیک و جسورانه. چه بخواهید که لنزی با تغییر بالا بگیرید مانند لنز های طوسی یا عسلی روشن یا به دنبال لنز های طبیعی باشید، گزینه های بسیار خوبی برای خرید لنز رنگی وجود دارد.

لنزهای رنگی برای چشم های روشن

اگر می خواهید ظاهر خود را تغییر دهید اما به روشی ظریف تر، ممکن است بخواهید لنز رنگی ای را انتخاب کنید که لبه های عنبیه شما را مشخص کند و رنگ طبیعی شما را عمیق تر کند.

و اگر می خواهید با رنگ چشم متفاوتی ظاهر شوید و در عین حال طبیعی به نظر برسید، ممکن است لنزهای تماسی را به رنگ طوسی یا سبز انتخاب کنید، برای مثال اگر رنگ چشم طبیعی شما آبی است.

اگر به دنبال ظاهری جدید و دراماتیکی هستید که همه بلافاصله متوجه آن شوند، کسانی که به طور طبیعی چشمانی به رنگ روشن دارند و چهره ای سرد با ته رنگ آبی مایل به قرمز دارند، ممکن است یک لنز تماسی با رنگ گرم مانند قهوه ای روشن انتخاب کنند.

لنزهای رنگی برای چشمان تیره

اگر چشم‌های تیره دارید، رنگ‌های مات بهترین انتخاب هستند. برای تغییر ظاهری طبیعی، از خرید لنزهای رنگی مثل قهوهای عسلی یا فندقی روشن تر استفاده کنید.

اما اگر واقعاً می‌خواهید از بین مردم متمایز شوید، لنزهای تماسی را در رنگ‌های زنده مانند آبی، سبز یا طوسی انتخاب کنید. و اگر پوست شما تیره است، لنزهای رنگ روشن می توانند ظاهری جدید و خیره کننده ایجاد کنند.

باید نبایدهای لنز رنگی

چه برای ظاهری جدید از لنزهای تماسی رنگی استفاده کنید، چه برای یک مهمانی هالووین یا یک نقش در تئاتر، این بایدها و نبایدها به دور نگه داشتن چشمان شما از عفونت کمک می کند.

لنزهای تماسی خود را به اشتراک نگذارید

هر چقدر هم که جالب به نظر می رسد، هرگز لنز های رنگی را با دوستان خود عوض نکنید. لنزهای تماسی تجهیزات پزشکی هستند و مطابق با مشخصات چشم هر فرد نصب می شوند.

تعویض لنز همچنین می تواند باکتری های مضر را منتقل کند که می تواند منجر به عفونت چشمی جدی و تهدید کننده بینایی شود.

از لنزهای تماسی خود به درستی مراقبت کنید

لنزهای رنگی، مانند لنزهای تماسی شفاف، باید به درستی تمیز، ضدعفونی و با محصولات مراقبت از لنز مناسب نگهداری شوند تا از آلودگی جلوگیری شود.

و فراموش نکنید که لنزهای خود را طبق دستورالعمل های متخصص چشم خود تعویض کنید.

اگر چشمانتان تحریک شده است از لنز های رنگی خود استفاده نکنید

چشم های درد ناک تحریک شده یا قرمز ممکن است نشانه عفونت چشمی مرتبط با لنز تماسی یا سایر مشکلات جدی باشد ، قبل از خرید لنز رنگی خود به این مهم توجه کنید که چشم بهبود یافته باشد.

لنزهای رنگی و اشکالات بالقوه

قبل از انتخاب لنز رنگی، از این محدودیت ها آگاه باشید:

اگر چه لنز های تماسی رنگی با اندازه‌های متفاوتی وجود دارد که برای اکثر استفاده‌کنندگان مناسب است، برخی مواقع (مانند هنگام پلک زدن) وجود دارد که قسمت رنگی لنز ممکن است تا حدودی روی مردمک لغزند. این امر ظاهری کمتر از طبیعی ایجاد می کند، به خصوص در هنگام پوشیدن رنگ های مات.

همچنین، اندازه مردمک چشم شما به طور مداوم در حال تغییر است تا شرایط نوری متفاوتی را در خود جای دهد – بنابراین گاهی اوقات، مانند شب، مردمک چشم شما ممکن است بزرگتر از مرکز شفاف لنزهای رنگی شما باشد. در برخی موارد، این ممکن است بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در مورد ایمنی لنزهای چشم رنگی مطمئن نیستید؟

بله، لنزهای تماسی رنگی بی خطر هستند – تا زمانی که لنزهای تماسی شما به درستی نصب، پوشیده و مراقبت شده باشند.

ضروری است که برای معاینه مناسب قبل از خرید لنز رنگی به چشم پزشک مراجعه کنید. این اطمینان حاصل می کند که تماس های رنگی شما ایمن و راحت هستند و در چشم شما طبیعی به نظر می رسند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

درست مانند لنزهای تماسی معمولی، اگر از دستورالعمل‌های چشم پزشک خود پیروی کنید، لنزهای رنگی برای چشم شما مضر نیستند، به ویژه در مورد اینکه چه مدت باید لنزهای تماسی خود را استفاده کنید و چه زمانی باید لنزهای تماسی خود را تعویض کنید.

اگر می خواهید رنگ چشم خود را فقط برای موقعیت های خاص تغییر دهید، کنتاکت های رنگی یکبار مصرف روزانه یک گزینه عالی هستند. اگرچه نوعی جراحی برای تغییر رنگ چشم در دسترس است، اما تماس های رنگی روشی بسیار مطمئن تر (و برگشت پذیر) برای تغییر رنگ چشم شما هستند.

در مورد قیمت لنزهای چشم رنگی مطمئن نیستید؟

قیمت لنزهای رنگی بیشتر از لنزهای تماسی معمولی (شفاف) است. استثنا در این مورد، لنزهای تماسی رنگی هستند که هنگام درآوردن لنزها فقط یک رنگ دید ضعیف برای مکان یابی لنزها دارند. این لنزها معمولاً قیمتی مشابه لنزهای شفاف دارند.

افزایش هزینه لنزهای رنگی ممکن است نسبتاً جزئی باشد (برای لنزهای رنگی تولید انبوه) یا می تواند چندین برابر هزینه لنزهای تماسی معمولی باشد (برای لنزهای رنگی با رنگ های سفارشی). اما برای بسیاری از افراد، توانایی تغییر رنگ چشم ارزش هزینه اضافی را دارد.

لنزهای چشم سفارشی

اگر به نظر می رسد لنزهای تماسی معمولی برای شما کار نمی کنند. ممکن است نیازمند لنزهای تماسی سفارشی باشید. که طبق سفارش برای چشم و نیازهای بصری شما ساخته می شوند.

لنز های تماسی برای خشکی چشم

آیا چشمان شما به طور ناراحت کننده ای خشک می شوند؟ برخی از لنزهای تماسی نرم مخصوص. برای کاهش علائم خشکی چشم ساخته شده اند.

لنزهای چشم رنگی

بسیاری از انواع لنزهایی که در بالا توضیح داده شد، دارای رنگ‌هایی هستند. که می‌توانند رنگ طبیعی چشم‌های شما را افزایش دهند. به عنوان مثال، چشمان سبز شما را حتی سبزتر می‌کنند.

لنزهای رنگی دیگر می توانند رنگ چشم شما را کاملاً تغییر دهند، مانند قهوه ای تا آبی.

در مورد اینکه کدام لنزهای چشم مناسبتان است، مطمئن نیستید؟

ابتدا، خرید لنز چشم از لنزشو، شما باید مشکلی را که در وهله اول شما را وادار به استفاده از لنز می کند، برطرف کنند. لنزهای چشم شما باید با اصلاح نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا ترکیبی از این مشکلات بینایی، دید خوبی را فراهم کنند.

دوم اینکه لنز باید متناسب با چشم شما باشد. برای انجام این کار، لنزها در ده ها هزار ترکیب از قطر و انحنا هستند. البته، هر برند لنزی با هر “سایزی” عرضه نمی شود.

(ECP شما در ارزیابی فیزیولوژی چشم و بینایی شما مهارت دارد تا مشخص کند کدام لنز دو معیار بالا را بهتر برآورده می کند.)

سوم، ممکن است نیاز پزشکی دیگری داشته باشید که باعث انتخاب لنز می شود. به عنوان مثال، اگر چشمان شما تمایل به خشکی دارند، ECP شما ممکن است لنز خاصی را انتخاب کند.

در نهایت، “لیست آرزو” خود را از ویژگی های لنزهای تماسی در نظر بگیرید – برای مثال رنگ ها یا استفاده در شب.

در مورد استفاده و مراقبت های لنزهای چشم مطمئن نیستید؟

بعد از خرید لنز چشم مراقبت از لنزهای شما – تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری آنها – بسیار ساده تر از گذشته است.

چند سال پیش، برای مراقبت مناسب به چندین بطری محصولات تمیز کننده و شاید قرص های آنزیمی نیاز داشتید. امروزه، اکثر مردم می توانند از محلول های “چند منظوره” استفاده کنند. – به این معنی که یک محصول هم تمیز و هم ضد عفونی می کند و هم برای ذخیره سازی استفاده می شود.

افرادی که به مواد نگهدارنده موجود در محلول های چند منظوره حساس هستند. ممکن است به سیستم های بدون نگهدارنده نیاز داشته باشند. مانند آنهایی که حاوی پراکسید هیدروژن هستند. اینها در تمیز کردن مخاطبین بسیار عالی عمل می کنند.

اما پیروی از دستورالعمل های استفاده از آنها بسیار مهم است. تا زمانی که خیساندن کامل نشده و محلول خنثی نشده است، محلول نباید با چشمان شما تماس داشته باشد.

البته، می توانید با استفاده از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه به طور کلی از مراقبت از لنز جلوگیری کنید.

مشکلات لنز چشمی

تجربه شخصی، خرید لنز چشم اغلب در یافتن لنز چشم مناسب برای شما دخیل است. واکنش افراد به مواد مختلف لنز و محلول‌های تمیزکننده متفاوت است.

همچنین، “پارامترهای” صحیح لنزچشم شما – یعنی قدرت، قطر و انحنا – تنها پس از استفاده موفقیت آمیز لنز می تواند نهایی شود.

اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی احساس ناراحتی یا دید ضعیفی دارید. احتمالاً تنظیم یا خرید لنز چشم می تواند کمک کننده باشد.

امروزه، لنزهای چشمی  بیشتر از همیشه برای ایجاد راحتی، دید خوب و چشم های سالم در دسترس هستند. اگر چشم ها یا لنزهای شما ناراحت کننده هستند. یا خوب نمی بینید، لنزهای چشم خود را بردارید. و به متخصص چشم خود مراجعه کنید. تا راه حل های موجود برای ناراحتی لنز تماسی را بررسی کنید.

خرید لنز چشم

می‌توانید لنزهای چشم جایگزین را در مکان‌های مختلف بخرید. و برخی از آنها ارزش بهتری نسبت به بقیه دارند. اما دربین سایت های موجود مثل دیجی کالا و غیره، لنزشو می تواند، بهترین گزینه باشد. چون تنها مرجع تخ صصی لنز در ایران است که به صورت روزانه پاسخگو مشتریان است.

همه چیز را درباره ی لنزهای طبی بدانید

در مورد لنزهای چشم طبی مطمئن نیستید؟ خرید لنز طبی یک انتخاب عالی برای تقریباً هر کسی است، که نیاز به اصلاح بینایی دارد. اما نمی‌خواهد همیشه از عینک استفاده کند، یا مایل به انجام عمل جراحی برای اصلاح بینایی نیست.

اغلب ما درک نسخه لنزهای طبی خودمان را بسیار سخت می دانیم. ما به طور منظم به پزشک خود مراجعه می کنیم، نسخه جدیدی دریافت می کنیم، اما به آنچه روی آن نوشته شده است توجهی نمی کنیم. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این اعداد واقعاً چه معنایی دارند؟ نسخه لنز طبی شما دارای اختصارات، مقادیر و اصطلاحات مختلفی است که ممکن است گیج کننده و نامفهوم به نظر برسند، اما هنگامی که متوجه شدید هر اصطلاح چه چیزی را نشان می دهد، درک نسخه شما بسیار آسان به نظر می رسد.

قبل از هر چیز، ضروری است بدانید که نسخه لنزهای تماسی با نسخه عینک، حتی اگر با هم صادر شوند، کاملاً متفاوت است. بنابراین، حتی اگر از قبل نسخه ای برای عینک خود داشته باشید، قبل از شروع استفاده از آن ها همچنان به نسخه لنزهای تماسی نیاز خواهید داشت. این به این دلیل است که عینک تقریباً 12 میلی متر از چشم شما قرار می گیرد، در حالی که لنزهای تماسی مستقیماً روی سطح چشم قرار می گیرند. بنابراین، اگر می خواهید هم از لنز و هم عینک استفاده کنید، به دو نسخه جداگانه نیاز دارید.

رمزگشایی نسخه لنزهای طبی

در اینجا برخی از اصول اولیه تجویز لنز طبی وجود دارد که می تواند مفید باشد:

OD/OS: اینها اصطلاحاتی هستند که برای چشم راست و چشم چپ استفاده می شود. آنها از کلمات لاتین مشتق شده اند – Oculus dexter (OD) برای “چشم راست” و oculus sinister (OS) برای “چشم چپ”. آنها قدرت عدسی را نشان می دهند که برای هر چشم تجویز می شود.

OU: این مخفف عبارت لاتین دیگری به نام Oculus uterque است که به معنای “هر دو چشم” است. بنابراین، اگر هر دو چشم شما به لنزهایی با قدرت یکسان نیاز دارند، ممکن است پزشک از اصطلاح OU استفاده کند.

قدرت (PWR)، کره (SPH): این عدد نشان دهنده قدرت اصلاحی است که برای آن چشم خاص مورد نیاز است. اگر قبل از عدد علامت (+) وجود داشته باشد به معنای دوربینی یا دور اندیشی است. علامت (-) نشان دهنده کوتاه بینی یا نزدیک بینی است. اگر چشم شما نیازی به اصلاح ندارد، ممکن است علامت PL یا plano را ببینید که نشان می دهد قدرت مورد نیاز 0 است.

قدرت لنز با دیوپتر (D) اندازه گیری می شود و به همین دلیل تولید کنندگان لنز لنزهای تماسی را با افزایش 0.25 D (مانند -4.00 D، -4.25-D، -4.50 D، -4.75 D) ایجاد می کنند. هر چه عدد شما از 0 دورتر باشد، نسخه شما قوی تر است.

مشخصات فنی لنزهای طبی

منحنی پایه یا BC: این عددی است که نشان می دهد داخل لنز شما چقدر خمیده است. این عدد معمولاً بین 8 تا 10 متغیر است و تضمین می کند که لنز به خوبی در برابر انحنای چشم شما قرار می گیرد و در نتیجه آن را راحت می کند. عدد منحنی پایه کمتر نشان دهنده منحنی تندتر است و عدد منحنی پایه بالاتر نشان دهنده منحنی مسطح تر است.

قطر یا DIA: این عدد نشان دهنده عرض لنز تماسی از یک لبه به لبه دیگر است. این عدد به میلی متر نشان داده می شود و این عدد تضمین می کند که لنز شما به درستی چشم شما را می پوشاند.

نام تجاری: پزشک شما ممکن است نوع/مارک خاصی از لنز تماسی را برای شما تجویز کند. از آنجایی که برندهای مختلف از مواد متفاوتی استفاده می کنند و ممکن است ویژگی های منحصر به فرد خاصی داشته باشند، پزشک شما نوع مناسبی را برای چشم شما تجویز می کند.

نسخه خوانی لنزهای طبی اسیگماتیسم

سیلندر یا CYL: برای افرادی که آستیگماتیسم دارند، یک ارزش بیشتر به نسخه لنزهای تماسی لنز استوانه ای اضافه می شود. این نشان دهنده قدرتی است که لنز برای اصلاح آستیگماتیسم به آن نیاز دارد.

محور یا X: محور یا X برای آستیگماتیسم استفاده می شود و مقداری است که نشان می دهد در کجای لنز اصلاح آستیگماتیسم باید قرار گیرد.

Add Power یا ADD: برای افرادی که نیاز به لنزهای طبی دارند. که دارای دو کانونی هستند، به اندازه گیری اضافی به نام Add power یا ADD نیاز دارند. این نشان دهنده قدرتی است. که لنز برای به دست آوردن دید واضح در فاصله نزدیک به آن نیاز دارد.

انواع لنزهای طبی

در اینجا برخی از اصول اولیه در مورد لنزهای طبی وجود دارد که اگر علاقه مند به استفاده از لنز طبی هستید باید بدانید:

در مورد مواد سازنده ی لنزهای چشم طبی مطمئن نیستید؟

اولین و مهمترین ویژگی که هنگام انتخاب لنزهای طبی به ذهن می رسد، ماده ای است که بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد. بر اساس مواد، به طور کلی 5 نوع لنز تماسی وجود دارد:

  • لنزهای طبی نرم:این لنزها از پلاستیک نرم و ژل است. مانند معروف به هیدروژل طراحی شده اند. هیدروژل آب حاوی مواد پلاستیکی است. لنزهای نرم بسیار نازک، قابل انعطاف هستند. و به آرامی روی سطح جلویی چشم قرار می گیرند.
  • لنزهای سیلیکون هیدروژل: این لنزهای طبی از نسخه پیشرفته ای از مواد نرم لنز ساخته شده اند که به اکسیژن بیشتری برای عبور از سطح لنز و رسیدن به چشم کمک می کند. در حال حاضر لنزهای سیلیکون هیدروژل محبوب ترین نوع لنزهای تماسی هستند.
  • لنزهای طبی سخت: لنزهای طبی GP یا RGP نیز نامیده می‌شوند، این لنزهای تماسی شکل خود را روی چشم حفظ می‌کنند و ماهیتی سفت دارند. این باعث می شود آنها برای اصلاح آستیگماتیسم و ​​سایر عیوب انکساری بسیار مفید باشند. به طور معمول، عدسی‌های نفوذپذیر گاز قطر کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند و از موادی تشکیل شده‌اند که دارای نفوذپذیری بالای اکسیژن هستند. به دلیل سفت بودن، معمولاً زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از این لنزها می کنید، مدتی طول می کشد تا چشم ها با این لنزها سازگار شوند. هنگامی که چشم ها با مواد سازگار می شوند، اکثر افرادی که از لنزهای GP استفاده می کنند آنها را به همان اندازه لنزهای نرم راحت و بدون دردسر می دانند.

در مورد زمان استفاده از لنزهای چشم طبی مطمئن نیستید؟

بر اساس زمان استفاده، لنزهای طبی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • لنزهای طبی روزانه:اینها لنزهایی هستند که فقط یک بار قابل استفاده هستند و باید قبل از خواب برداشته شوند.
  • لنزهای طبی طولانی مدت: اینها لنزهایی هستند که می توانند برای تعداد محدودی از روز استفاده شوند و می توان آنها را در طول شب استفاده کرد. گاهی اوقات اصطلاح لنزهای تماسی با سایش مداوم برای لنزهای طولانی استفاده می شود که می توانند تا 30 روز استفاده شوند.

تعویض به موقع لنزهای طبی

برای جلوگیری از آلودگی، جلوگیری از تجمع رسوبات لنز طبی و کاهش خطر عفونت، لنزهای تماسی طبی باید مرتباً تعویض شوند.

بر اساس دفعات دور انداختن لنزهای نرم، لنزهای نرم دارای این دسته بندی های کلی هستند:

انواع لنزهای طبیامکانات تعویض
لنزهای طبی یکبار مصرف روزانهاینها باید هر روز دور ریخته شوند.
لنزهای طبی هفتگیاینها باید بعد از هر 2 هفته یا زودتر دور ریخته شوند.
لنز های طبی ماهانهاینها باید هر ماه یا هر سه ماه یکبار دور ریخته شوند. ماهانه یا فصلی را دور بریزید.
لنزهای طبی سنتی (قابل استفاده مجدد).اینها معمولاً دو بار در سال باید دور ریخته شوند.

لنزهای طبی GP/RGP به اندازه لنزهای طبی نرم نیازی به دور انداختن ندارند زیرا در برابر تجمع لنز مقاوم‌تر هستند. به طور معمول، لنزهای GP را می توان برای یک سال قبل از تعویض آنها استفاده کرد.

طراحی لنز طبی

هر دو لنز طبی سیلیکون هیدروژل و هیدروژل در طرح های بسیار متنوعی بسته به نیاز موجود هستند. در اینجا رایج ترین طرح ها آورده شده است:

  • لنزهای طبی اسفر یا Spherical : لنزهایی هستند که قدرت یکسانی را در کل قسمت نوری لنز برای تصحیح عیب انکساری دارند.
  • لنزهای تماسی نرم Toric : این لنزهای طبی دارای قدرت متفاوتی در امتداد مریدین های مختلف لنز تماسی هستند تا علاوه بر اصلاح نزدیک بینی / دوربینی، آستیگماتیسم را اصلاح کنند.
  • لنزهای طبی دو کانونی : با افزایش سن، توانایی فرد برای تمرکز از دور به نزدیک کاهش می یابد. این وضعیت به نام پیرچشمی شناخته می شود. بنابراین، اگر فردی در دید دور و نزدیک مشکل دارد، نیاز به لنزهای دو کانونی دارد. این لنزها قدرت دید نزدیک و دور را در یک لنز دارند. آنها به شکل لنزهای قابل نفوذ گاز و نرم موجود هستند.
  • لنزهای طبی چند کانونی : اینها لنزهایی طبی هستند که دارای مناطق مختلف قدرت برای دید نزدیک و دور برای اصلاح پیرچشمی همراه با نزدیک بینی / دوربینی هستند. گاهی ممکن است لنزهای چند کانونی برای اصلاح آستیگماتیسم تجویز شود.
  • لنزهای طبی رنگی : این لنزهای تماسی برای مصارف زیبایی و پزشکی با هدف تشدید یا تغییر رنگ چشم و اصلاح بینایی استفاده می شود.

لنز های تماسی با ویژگی های پیشرفته

برخی از بیماری های چشم نیاز به لنزهای تماسی با ویژگی های پیشرفته تر دارند. این شامل:

  • لنزهای نمره دار برای خشکی چشمدر برخی افراد، لنزهای تماسی می توانند باعث خشکی چشم شوند. این به عنوان خشکی چشم ناشی از لنز تماسی (CLIDE) شناخته می شود و این به این دلیل رخ می دهد که لایه نازکی از مواد لنز تماسی جریان اکسیژن را به چشم ها مسدود می کند. هنگامی که اکسیژن کافی وجود ندارد، چشم ها به سختی اشک طبیعی را تولید می کنند که منجر به خشکی چشم می شود. لنزهای تماسی وجود دارند که به طور خاص طراحی شده اند تا اکسیژن بیشتری به چشم برسد و در نتیجه تاثیر CLIDE را کاهش دهند. لنزهای تماسی معمولاً برای خشکی چشم شامل لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه، لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون و لنزهای تماسی کم آب هستند. لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه خطر ناراحتی ناشی از تجمع رسوبات کثیفی را کاهش می دهند زیرا در پایان روز دور ریخته می شوند.
  • مزایای استفاده از لنزهای سیلیکون هایدروژل : استفاده از لنزهای هیدروژل سیلیکون بسیار راحت است و در مقایسه با لنزهای هیدروژل تا 5 برابر اکسیژن بیشتری به چشم می‌رساند. اکثر مردم فکر می کنند که لنزهای تماسی با محتوای آب بالا برای خشکی چشم بهتر هستند. بهرحال آن مورد مد نظر نیست. لنزهای تماسی با محتوای آب زیاد، اشک طبیعی چشم را بیرون می‌کشند و همچنین منجر به خشکی چشم می‌شوند. همچنین، لنزهایی با محتوای آب بالا می توانند بیشتر دچار کم آبی شوند. بنابراین، برای افرادی که خشکی چشم دارند، ممکن است لنزهای تماسی با محتوای آب نسبتاً کم تجویز شود.

لنزهای طبی سفارشی

برای برخی از افراد، لنزهای طبی معمولی کار نمی کنند و به لنزهای طبی سفارشی نیاز دارند که به طور خاص برای اندازه، شکل و نیازهای بینایی چشم طراحی شده باشند. به این لنزها لنزهای سفارشی می گویند.

لنزهای مصنوعی

این لنزها به طور ویژه برای افرادی طراحی شده اند که چشم آنها به دلیل آسیب یا بیماری تغییر شکل داده است. این لنزها لنزهای نرم مات هستند که ناهنجاری را می پوشانند و سفارشی ساخته شده اند. تا با ظاهر و ویژگی های چشم سالم دیگر مطابقت داشته باشند.

لنزهای طبی UV

برخی از لنزهای طبی نرم وجود دارند که به محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر فرابنفش اجتناب می کنند که می تواند منجر به مشکلات مختلف چشمی مانند آب مروارید شود. با این حال، از آنجایی که لنزهای تماسی کل چشم را نمی‌پوشانند، اگر می‌خواهید بهترین محافظت در برابر نور خورشید را داشته باشید، توصیه می‌شود همچنان از عینک آفتابی مسدودکننده UV استفاده کنید.

لنزهای اسکلرال

عدسی‌های اسکلرال عدسی‌هایی با قطر بزرگ و قابل نفوذ به گاز هستند که به طور خاص برای درمان بی‌نظمی‌های قرنیه مانند قوز قرنیه و پیرچشمی طراحی شده‌اند. این لنزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کل ناحیه قرنیه قرار دارند و روی قسمت سفید چشم که به صلبیه معروف است می‌نشینند. به این ترتیب، لنز اسکلرال قرنیه نامنظم را با سطح قرنیه صاف و کامل و عاری از بی‌نظمی جایگزین می‌کنند تا مشکلات بینایی ناشی از بی‌نظمی‌های قرنیه مانند قوز قرنیه را اصلاح کنند. یکی دیگر از ویژگی های جالب لنز اسکلرال این است که فضای بین سطح پشتی عدسی صلبیه و قرنیه به عنوان یک مخزن مایع عمل می کند که برای افرادی که خشکی شدید چشم دارند و در غیر این صورت قادر به استفاده از لنز نیستند، راحتی را فراهم می کند.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.