جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خستگی چشم: علائم، علل و درمان

line
فهرست مطالب

خستگی چشم: علائم، علل و درمان: وسط روز است و شما مطمئن هستید که دیشب خوب خوابیده اید. در عین حال، چشمان شما احساس سنگینی و خستگی می کنند. ممکن است در پشت چشمان خود کشش را احساس کنید یا احساس کنید سردرد در حال آمدن است. حتی ممکن است مجبور شوید تلاشی آگاهانه برای تمرکز روی تصاویر یا متن انجام دهید. ماندن در کار دشوار است – وقتی چشمان شما در حال تقلا هستند، بقیه شما نیز در تلاش هستند.

اگر این سناریو آشنا به نظر می رسد، پس ممکن است دچار خستگی چشم شده باشید. این مشکلی است که به طور فزاینده‌ای رایج است که می‌تواند بر عملکرد روزمره شما تأثیر بگذارد، نه اینکه به وضعیت عاطفی شما اشاره کنیم. خوشبختانه، زمانی که متوجه شدید که چرا اتفاق می‌افتد، خستگی چشم به راحتی قابل تشخیص و درمان است.

نوع مناسب عینک تجویزی می تواند به کاهش برخی از علائم مرتبط با فشار چشم کمک کند. با چشم پزشک خود صحبت کنید که آیا گزینه ای مانند عینک ضد خستگی برای شما مناسب است یا خیر.

و اگر از لنز چشم استفاده می کنید، چشم پزشک می تواند لنز های شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود که آنها بهترین گزینه برای شما هستند. به عنوان مثال، لنز تماسی مانند Air Optix یک لنز نازک، راحت، اما بسیار آبرسان است که می تواند مقداری از خشکی و سوزش احساس شده در لنز های دیگر را کاهش دهد.

خستگی چشم، علائم، علل و درمان چیست؟

فشار چشم مجموعه ای از علائم ناراحت کننده است که زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد به چشمان خود فشار می آورید. این علائم می تواند شامل سردرد، تاری دید یا نیاز به بستن چشم ها و استراحت باشد.

ممکن است برای مدت طولانی رانندگی کرده باشید، به یک صفحه نمایش خیره شده باشید، یا یک روسری قلاب بافی کرده باشید—هر فعالیتی که شامل استفاده طولانی و شدید از چشمان شما باشد می تواند آنها را تحت فشار قرار دهد.

خستگی چشم نیز به عنوان خستگی چشم شناخته می شود. یک اصطلاح پزشکی مربوط به فشار چشم نیز وجود دارد: آستنوپی. با این حال، این اصطلاح معمولاً به فشار چشم ناشی از تجویز نادرست یا یک ناهنجاری چشمی اشاره دارد.

ممکن است اصطلاح فشار چشم دیجیتال را نیز شنیده باشید که به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری نیز شناخته می شود. این نوع فشار چشم در اثر استفاده از دستگاه های دیجیتالی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها ایجاد می شود.

چه چیزی باعث خستگی چشم می شود؟

تقریباً هر چیزی که نیاز به کار زیادی از چشمان شما دارد، خستگی چشم می تواند ایجاد شود. فوکوس کردن در یک فاصله مشخص و دور از شما برای مدت طولانی، خواه این فاصله نزدیک باشد یا دور، فشار زیادی را به همتایان شما وارد می کند.

برخی از شایع‌ترین علل خستگی چشم عبارتند از:

  • کارهای نزدیک که نیاز به توجه به جزئیات کوچک دارند، مانند دوخت متقاطع یا نقاشی مدل های کوچک.
  • خواندن، نوشتن، رانندگی در مسافت های طولانی یا سایر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز برای مدت زمان طولانی دارند
  • داشتن یک مشکل چشمی جداگانه و زمینه ای، مانند عیب انکساری اصلاح نشده، خشکی چشم، یا مشکلات عضلات چشم.
  • قرار گرفتن در محیطی با نور ضعیف (خیلی روشن، خیلی کم نور یا با تابش خیره کننده).
  • قرار گرفتن در محیطی که خیلی خشک است، به خصوص محیطی که دارای فن یا سیستم گرمایشی است.
  • استرس یا خستگی به طور کلی.
  • فشار چشم دیجیتال در حال گسترش است به طوری که فهرست علل خاص خود را تضمین می کند. نگاه کردن به صفحه بدون استراحت برای بیش از یک یا دو ساعت می تواند به خودی خود منجر به خستگی چشم شود، اما می تواند:
  • پلک زدن ناخودآگاه کمتر هنگام مشاهده یک دستگاه دیجیتال.
  • نگاه کردن به صفحه نمایش با تابش خیره کننده یا نور نامناسب.
  • مشاهده یک دستگاه دیجیتال خیلی نزدیک به صورت شما.

علائم خستگی چشم

اگر اغلب در یک یا چند مورد از فعالیت‌های بالا شرکت می‌کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید: خستگی چشم چه احساسی دارد؟ چگونه می توانم بگویم که آن را دارم؟

افراد مختلف خستگی چشم را به روش های مختلف تجربه می کنند. برخی ممکن است بگویند که چشمانشان همیشه احساس سنگینی و خستگی می کنند، حتی زمانی که به اندازه کافی می خوابند. دیگران ممکن است دچار سردرد، دوبینی، خشکی یا ترکیبی از همه این مشکلات شوند.

شایع ترین علائم خستگی چشم عبارتند از:

  • یک احساس کشش در پشت چشمان شما، گویی آنها برای تمرکز تلاش می کنند.
  • چشم‌های خسته، یا چشم‌هایی که احساس سنگینی می‌کنند و باز نگه داشتن آن‌ها دشوار است.
  • چشم های تحریک شده، سوزش، خارش، خشکی یا آبریزش.
  • تاری یا دوبینی.
  • سردرد (به خصوص به صورت نواری از احساس در سرتاسر پیشانی احساس می شود).
  • حساسیت به نور.
  • درد یا سفتی در پشت، شانه ها یا گردن.
  • مشکل در تمرکز یا ماندن در کار، که می تواند منجر به کاهش بهره وری شود.

5 نکته برای درمان و پیشگیری از خستگی چشم

اگر مایل به اتخاذ عادات جدید هستید، اغلب، درمان فشار فعلی چشم می‌تواند از خستگی آینده نیز جلوگیری کند.

در اینجا نحوه رفع خستگی چشم با پنج روش ساده آورده شده است.

مطمئن شوید که عینک مناسب دارید

خستگی چشم می تواند در اثر بینایی اصلاح نشده یا تجویز چشمی منسوخ شده ایجاد یا تشدید شود. حتماً سالانه چشمان خود را چک کنید تا از لنز طبی یا عینک مناسب استفاده کنید. اپتومتریست شما همچنین می‌تواند لنزها یا پوشش‌های خاصی را توصیه کند که ممکن است به خستگی چشم کمک کند.

لنز ضد خستگی برای رفع خستگی چشم

لنزهای ضد خستگی قدرت کمی در قسمت پایینی لنز دارند. این ناحیه تقویت‌شده به چشمان شما کمک می‌کند هنگام انجام کارهای نزدیک، مانند بافتن، یادداشت برداری یا کار با رایانه، آرام شوند. این لنزها به طور خاص برای تسکین علائم خستگی چشم و جلوگیری از خستگی بینایی طراحی شده‌اند، به خصوص زمانی که مجبور به تغییر فاصله بینایی باشید.

عینک برای خستگی چشم

عینک طبی به شما کمک می کند تا متن را به وضوح ببینید و انواع دیگری از کارهای نزدیک را انجام دهید. آنها در درجه اول برای افرادی در میانسالی که با اثرات پیرچشمی – از دست دادن انعطاف پذیری در عدسی چشم – مواجه هستند، در نظر گرفته شده است. (اگر هنوز پیرچشمی را تجربه نکرده‌اید، احتمالاً وقتی به 40 سالگی یا بیشتر رسیدید، تجربه خواهید کرد!) عینک‌های تجویزی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم یا دوربین‌های دور بین مناسب باشند.

عینک های پروگرسیو، عینک های زیبایی و عینک های طبی را در یکی ترکیب می کنند. آنها شامل چندین قدرت در یک عدسی هستند تا بتوانید بین دید نزدیک، متوسط ​​و دور به طور یکپارچه جابجا شوید. ماهیت “همه چیز تمام” آنها را به انتخابی عالی برای افرادی تبدیل می کند که به دلیل عیوب انکساری اصلاح نشده دچار خستگی چشم می شوند.

لنزهای تماسی و خستگی چشم

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید و متوجه خستگی چشم و سایر علائم مانند چشم های خشک و تحریک شده هستید، لنزهای تماسی را در نظر بگیرید که ممکن است رطوبت بیشتری در طول روز ارائه دهند. یا اگر لنز ماهانه دارید، به لنز روزانه تغییر دهید. یک گزینه خوب می تواند یک لنز تماسی مانند لنز رویال ویژن باشد که با کار کردن با لایه اشک طبیعی شما به طور مداوم چشم را مرطوب می کند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

استفاده ایمن از صفحه نمایش را تمرین کنید

محدود کردن زمان نمایشگر باید به علائم خستگی چشم کمک کند. هنگامی که نیاز دارید جلوی صفحه نمایش خود باشید، مطمئن شوید که به درستی تنظیم شده است: حدود دو فوت از صورت شما فاصله دارد و کمی زیر سطح چشم.

از یک فیلتر تابش خیره کننده استفاده کنید، با تنظیمات سر و صدا کنید و صفحه نمایش خود را به طور منظم تمیز کنید تا نمایش آن برای چشمان شما آسان باشد. اگر متوجه شدید که در تشخیص کاراکترهای روی صفحه مشکل دارید، اندازه متن پیش‌فرض را افزایش دهید.

همچنین: به یاد داشته باشید که پلک بزنید! مطالعات نشان داده‌اند که وقتی برای مدت طولانی روی صفحه‌نمایش فوکوس می‌کنید، ناخودآگاه آنقدر پلک نمی‌زنید.

استراحت کنید

به چشمان خود استراحت دهید! هر زمان که برای مدت طولانی روی چیزی تمرکز می کنید، حتماً هر چند وقت یکبار به دور نگاه کنید تا چشمانتان دوباره شارژ شوند.

قانون 20-20-20 یک دستورالعمل عالی برای زمانی است که در حال انجام کارهای نزدیک هستید. هر 20 دقیقه، از صفحه نمایش یا کار خود دور نگاه کنید و چشمان خود را روی جسمی متمرکز کنید که تقریباً 20 فوت فاصله دارد. این کار را به مدت 20 ثانیه انجام دهید، سپس به کار خود بازگردید.

چشمان شما نیز از تنوع استقبال می کند، بنابراین زمان تماشای صفحه نمایش یا زمان مطالعه خود را با فعالیت های دیگر، مانند پیاده روی، تا کردن لباس ها، یا تمرین پرتاب نیزه (ایمن) پر کنید.

چشمان خود را روغن کاری کنید

در صورت استفاده صحیح، اشک مصنوعی می تواند برخی از علائم خستگی چشم، به ویژه خشکی چشم را تسکین دهد. قطره‌ها را روی چشم‌هایتان بمالید تا راحت و مرطوب باشند، اما تنها پس از بررسی با چشم پزشک مطمئن شوید که از بهترین قطره‌ها برای نیازهایتان استفاده می‌کنید.

به روشنایی و کیفیت هوا توجه کنید

نور بیش از حد روشن یا کم می تواند به چشمان شما استرس وارد کند. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید هر چیزی را که می‌بینید به وضوح ببینید و خیره نمی‌شوید یا دائماً موقعیت خود را تغییر نمی‌دهید.

اگر چیزی نزدیک به صورت خود می خوانید، از منبع نوری استفاده کنید که پشت سر شما قرار دارد و مستقیماً به صفحه می تابد. اگر این امکان وجود ندارد، از یک لامپ یا نور با سایه استفاده کنید تا نور قوی مستقیماً به چشمانتان وارد نشود.

هنگام استفاده از صفحه نمایش، مراقب تابش خیره کننده و بازتاب آن باشید. تنظیمات صفحه نمایش خود را طوری تنظیم کنید که برای دیدن آن راحت باشد و فیلترهای ضد تابش را در نظر بگیرید. هنگام تماشای تلویزیون، نور ملایم اتاق می تواند درخشش خشن صفحه را خنثی کند.

وزش هوا از دریچه ها و فن ها (حتی اگر مستقیماً به سمت شما نمی وزد) می تواند به سرعت چشم ها را خشک کرده و باعث خستگی چشم شود. توجه داشته باشید که هر فن یا دریچه سیستم گرمایشی کجا قرار دارد و سعی کنید در قسمت دیگری یا دورتر از آنها بنشینید. مرطوب کننده ها می توانند به کاهش خشکی هوا کمک کنند و پاک کننده های هوا می توانند مواد محرک مانند گرد و غبار را فیلتر کنند.

سایر سوالات خستگی چشم

همانطور که سعی می کنید از خستگی چشم خلاص شوید، ممکن است تعجب کنید که چگونه در درازمدت روی چشمان شما تأثیر می گذارد یا اینکه ممکن است به خودی خود متوقف شود. شما سوالاتی دارید، ما پاسخ هایی داریم.

آیا خستگی چشم دائمی است؟

خیر، فشار چشم دائمی نیست و آسیب دائمی به چشم شما وارد نمی کند. اما ناراحت کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

خستگی چشم: علائم، علل و درمان

گاهی اوقات، فشار چشم می تواند به یک مشکل اساسی در چشم شما اشاره کند. که باید توسط اپتومتریست تشخیص داده شود. بنابراین، اگر علائم خستگی چشم را دارید، بهتر است برای معاینه چشم برنامه ریزی کنید.

آیا خستگی چشم به خودی خود بهبود می یابد؟

فشار چشم تا زمانی که هنوز چشمان خود را تحت فشار قرار می دهید از بین نمی رود. شما باید هر فعالیتی را که باعث ایجاد فشار می شود متوقف کنید، تغییراتی در محیط و عادات خود ایجاد کنید و/یا برای توصیه با اپتومتریست خود مشورت کنید.

خوشبختانه، درمان خستگی چشم معمولاً آسان است و از نظر فنی چیزی برای “درمان” وجود ندارد. چشمان شما فقط میل به استراحت دارند!

خستگی چشم چقدر طول می کشد؟

اگر فشار چشم را تجربه می کنید، احتمالاً تا زمانی که چشمان خود را از استفاده شدید استراحت ندهید، ادامه خواهد داشت. برخی از علائم نیز ممکن است طولانی‌تر از علائم دیگر باقی بمانند – ممکن است چشمان شما به سرعت احساس بهتری داشته باشند، در حالی که رفع سردرد ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

چه مدت طول می کشد تا خستگی چشم برطرف شود؟

هنگامی که در وهله اول فعالیتی را که باعث خستگی چشم شده است، متوقف کنید. چشمان شما باید کمی احساس آرامش کنند. ممکن است مدتی طول بکشد – در برخی موارد، چند ساعت – تا چشمان شما به طور کامل آرام شود و دوباره تنظیم شود و سایر علائم فروکش کنند.

فشار چشم را قبل از شروع متوقف کنید

خستگی چشم می تواند یک آزار واقعی باشد، اما معمولاً می توانید آن را به تنهایی برطرف کنید. اپیزودهای فشار چشم خود را دنبال کنید تا مشخص کنید چه چیزی باعث آن می شود و اقدامات لازم را انجام دهید تا به چشمان خسته خود مقدار مناسب استراحت دهید. همچنین ممکن است محصولاتی مانند عینک های ضد خستگی را امتحان کنید که می توانند فشار چشم را در حین اصلاح دید شما تسکین دهند. مثل همیشه، اگر علائم خستگی چشم شما شدید است یا به نظر نمی رسد که از بین نرود، با اپتومتریست خود تماس بگیرید. چشمان شما لایق این هستند که بدون فشار باشند!

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.