جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاری دید: چه چیزی باعث تاری دید می شود؟

line
فهرست مطالب

تاری دید: چه چیزی باعث تاری دید می شود؟ تاری دید معمولاً در اثر یک بیماری یا بیماری ایجاد می شود که منجر به تاری یا کاهش دید واضح می شود. که معمولا با لنز چشم قابل درمان هستند.

برای برخی از افراد، بینایی ضعیف یک دردسر مادام العمر بوده است. که یاد گرفته اند آن را مدیریت کنند. افراد دیگر ممکن است دید کاملی را تجربه کنند تا زمانی که یک روز متوجه شوند که همه چیز مانند گذشته واضح نیست.

شرایطی که باعث تاری دید می شود

بینایی بد یا تاری دید، بیشتر به دلیل یک عیب انکساری مانند نزدیک بینی (نزدیک بینی)، دوربینی (دوربینی) یا آستیگماتیسم ایجاد می شود. عیوب انکساری زمانی ایجاد می شود که چشم نتواند نور را مستقیماً روی شبکیه متمرکز کند.

این ناتوانی در فوکوس ناشی از نقص در طول چشم، انحنای قرنیه و/یا انحنای داخلی عدسی است. عیب انکساری که شما تجربه می کنید بستگی به این دارد که چشم شما کدام نقص آناتومیکی دارد.

به عنوان مثال، طول چشم به طور معمول با دوربینی مرتبط است، انحنای قرنیه با آستیگماتیسم مرتبط است و انحنای عدسی می تواند نزدیک بینی یا دوربینی را تعیین کند.

آمبلیوپی (تنبلی چشم): ناشی از عدم ارتباط بین چشم و مغز – یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند باعث ضعف بینایی شود. مغز قرار است سیگنال‌های بصری را از هر دو چشم دریافت کند، اما در بیماران جوان مبتلا به آمبلیوپی، مغز سیگنال‌های یکی از چشم‌ها را نادیده می‌گیرد.

در صورت تشخیص زود هنگام، آمبلیوپی را می توان با موفقیت درمان کرد، اما اگر درمان نشود، می تواند باعث از دست دادن دائمی بینایی شود.

پیرچشمی: تجربه تاری دید پس از 40 سالگی اغلب نشانه پیرچشمی یا دوربینی وابسته به سن است. با افزایش سن چشم‌های شما، عدسی‌هایی که روی عکس‌های نزدیک فوکوس می‌کردند سفت می‌شوند و سازگاری را دشوار می‌کند و باعث می‌شود دید نزدیک شما تار شود.

اکثر این شرایط بینایی بسیار رایج هستند و به راحتی با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح می شوند. با این حال، بیماری های چشم همیشه یک راه حل سریع نیستند.

بیماری هایی که باعث تاری دید می شوند

بیماری های چشمی که می توانند باعث زوال بینایی شوند شامل دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، گلوکوم و غیره است.

دژنراسیون ماکولا یک بیماری است که شبکیه چشم را که مسئول تمرکز تصاویر است، تحت تاثیر قرار می دهد. بخشی از شبکیه که دید مرکزی را واضح می‌دهد – ماکولا – خراب می‌شود و باعث ایجاد نقاط کور و تاری دید می‌شود.

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که پروتئین ها در چشم شروع به تجمع کرده و ابری شیری رنگ روی عدسی ایجاد می کنند. در مراحل اولیه آب مروارید، دید ممکن است کمی تار یا تار باشد. با گذشت زمان، کدورت مانع از رسیدن نور به شبکیه می شود و در نتیجه بینایی را از دست می دهد.

گلوکوم یک بیماری است که معمولاً با فشار داخل کره چشم مرتبط است. وقتی مایعات داخل چشم آنطور که باید تخلیه نمی شوند، فشار چشم افزایش می یابد که در نهایت عصب بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر موارد گلوکوم ناشی از کمبود جریان خون به عصب بینایی است. گلوکوم به خصوص مشکل است زیرا تا زمانی که آسیب قابل توجهی به بینایی محیطی شما وارد نشده باشد هیچ علامتی وجود ندارد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

این بیماری‌های چشمی معمولاً تا اواخر زندگی بروز نمی‌کنند و اگر درمان نشوند می‌توانند برای بینایی شما مضر باشند. از آنجایی که برخی از آنها تا زمانی که پیشرفت نکرده باشند، علائم را نشان نمی دهند، معاینه منظم چشم ها توسط چشم پزشک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آیا تاری دید ژنتیکی است؟

در بسیاری از موارد، بله، بد بینایی می تواند ژنتیکی باشد. پزشکان در کلینیک کلیولند دریافته اند که شایع ترین بیماری های چشمی برای افراد مسن (مانند موارد ذکر شده در بالا) ارثی است.

همچنین مشاهده شده است که نشانگرهای ژنتیکی خاص می توانند شرایط بینایی مشترک مانند نزدیک بینی و دوربین را تعیین کنند. افرادی که این نشانگرها را دارند، تقریباً 10 برابر بیشتر از افرادی که تأثیر ژنتیکی ندارند، در معرض عیوب انکساری قرار دارند.

اما شما نمی توانید والدین خود را برای تمام مشکلات بینایی خود سرزنش کنید. عوامل محیطی نیز وجود دارد که بر سلامت چشم و بینایی شما تأثیر می گذارد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون محافظت از عینک آفتابی با کیفیت، منجر به گلوکوم و آب مروارید می شود. چگونه از این امر اجتناب کنیم؟ همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید که 100% اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند هر زمان که بیرون می روید.

سیگار برای چشم مضر است. وزارت بهداشت ایالت نیویورک هشدار می دهد که افراد سیگاری سه تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا هستند.

چگونه تاری دید را درمان کنیم؟

نحوه بهبود بینایی ضعیف به علت مشکلات بینایی شما بستگی دارد. عیوب انکساری به راحتی با عینک، لنز طبی یا جراحی اصلاح بینایی اصلاح می شود.

اما آمبلیوپی را می توان با استفاده از چسب چشم روی چشم غالب درمان کرد تا مغز را وادار به تمرکز روی چشم ضعیف تر کند. در موارد شدید، جراحی نیز می تواند آمبلیوپی را اصلاح کند.

آب مروارید را می توان با جراحی آب مروارید اصلاح کرد که در آن عدسی کدر با یک لنز مصنوعی داخل چشمی (IOL) جایگزین می شود. جراحی آب مروارید یک راه حل بسیار موفق و نسبتاً بدون درد است.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) قابل درمان نیست و در حال حاضر هیچ گزینه درمانی برای فرم خشک رایج تر AMD تایید نشده است. چندین گزینه درمانی برای AMD مرطوب با ژن درمانی جدید در حال آزمایش است.

پیشگیری می تواند خطر ابتلا به AMD را کاهش دهد. چطور این کار را بکنیم؟ رژیم غذایی سالم همراه با ورزش و مکمل های غذایی داشته باشید و همیشه چشمان خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید.

درمان های گلوکوم شامل قطره های چشمی دارویی، لیزر درمانی و گزینه های جراحی مختلف است. به طور معمول با درمان گلوکوم، شما از تخریب بینایی فعلی خود جلوگیری می کنید – بینایی که قبلاً از بین رفته است قابل بازیابی نیست.

بهترین راه برای بهبود بینایی ضعیف – و جلوگیری از بدتر شدن بینایی – انجام معاینات منظم چشم است که سلامت چشم های شما را بررسی می کند. ابتلای زودهنگام به هر گونه بیماری چشمی یا بیماری چشمی، شانس شما را برای شفاف و سالم نگه داشتن بینایی افزایش می دهد.

جدید ترین لنزها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.