جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای حساسیت چشم به لنز چه باید کرد

line
فهرست مطالب

برای حساسیت چشم به لنز چه باید کرد؟ لنزهای چشم می توانند بسیار راحت باشند، به همین دلیل است که برخی افراد لنزهای طبی را از روی عینک انتخاب می کنند. آنها میدان دید طبیعی تری را ارائه می دهند. آنها به طور خودکار ظاهر شما را تغییر نمی دهند. و می توانند برای فعالیت های خاصی مانند ورزش کردن مناسب تر باشند.

با این حال، برخی از کسانی که از لنز استفاده می کنند ممکن است از لنزهای خود سوزش چشم را تجربه کنند. در این مقاله، لنز شو در مورد عواملی که باعث درد چشم از لنزها می‌شوند و چگونگی تسکین سوزش صحبت خواهیم کرد.

درد چشم از لنز چشم: آیا لنز درد دارند؟

نه، لنز چشم هرگز نباید به چشمان شما آسیب برسانند، اما عادت کردن به آنها زمان می برد. استفاده از لنز ممکن است در ابتدا کمی باعث تحریک چشم شود، اما پس از چند روز، چشمان شما باید تنظیم شوند.

اگر درد ادامه داشت، بهتر است با اپتومتریست خود تماس بگیرید تا راه حل را پیدا کنید.

چرا چشمانم حساس شده است؟

دلایل مختلفی برای حساسیت چشم به لنز وجود دارد، چه باید کرد. که چرا ممکن است از لنز خود دچار سوزش چشم شوید. ممکن است از لنزهای نامناسب استفاده کرده باشید، از آلرژی رنج می برید، یا خشکی چشم دارید.

دانستن دلیل ناراحتی می تواند به شما در کاهش سریعتر درد کمک کند. در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که لنز شما ممکن است باعث تحریک چشم شما شوند.

لنزهای نامناسب

همه مخاطبین برای شما کار نمی کنند. چرا؟ چشم های هرکس متفاوت است بنابراین همه لنزها به درستی روی چشم شما قرار نمی گیرند. داشتن یک اپتومتریست برای شما بسیار مهم است زیرا آنها می توانند لنزهایی را انتخاب کنند که شکل چشم و نیازهای چشم شما را برآورده کند.

برخی از افراد ممکن است در ابتدا احساس خوبی در لنزهای خود داشته باشند، اما بعد از تماس با لنزهای خود احساس درد می کنند یا احساس می کنند چشمانشان چیزی در آنها گیر کرده است (مثل مژه). به همین دلیل است که اکثر اپتومتریست ها نیاز به یک قرار ملاقات برای بررسی وضعیت چشمان شما دارند. بر اساس تجربه شما، اپتومتریست شما ممکن است تشخیص دهد که یک برند یا محصول متفاوت با نیازهای شما مطابقت دارد.

برای آلرژی و حساسیت چشم به لنز چه باید کرد

آلرژی یکی از دلایل رایج تحریک چشم برای افرادی است که از لنز استفاده می کنند. اگر آلرژی دارید، ممکن است پس از استفاده هر روز از لنزهای مشابه، چشم‌هایتان شروع به درد کند. زیرا آلرژن‌هایی که به آن‌ها حساس هستید روی لنزهای تماسی ایجاد شده است. به همین دلیل، برخی افراد به جای استفاده از لنزهای تماسی ماهانه از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می کنند و هر روز از لنزهای تازه استفاده می کنند.

آلرژی چشمی پاسخی به چیزی تحریک کننده است که در تماس با چشم قرار می گیرد. این واکنش ممکن است به دلیل آلرژن های محیطی، دود، عطر یا حتی برخی از انواع غذا باشد. در موارد نادر، یک استفاده کننده لنز چشم ممکن است حتی به محلولی که استفاده می کند یا خود ماده لنز حساسیت داشته باشد.

کسانی که لنز دارند و از آلرژی رنج می برند ممکن است دچار خارش، خشکی یا آبریزش چشم شوند. اگر آلرژی دارید، ایده خوبی است که به طور موقت از عینک استفاده کنید زیرا می تواند به کاهش درد شما کمک کند و به چشمان شما فرصت استراحت بدهد.

خشکی چشم

وقتی بدن شما به اندازه کافی اشک نمی‌سازد، ممکن است چشم‌هایتان خشک یا تحریک شود. برای استفاده کنندگان لنزهای رنگی، این می تواند یک مشکل بزرگ باشد. به یاد داشته باشید: اشک به مرطوب ماندن چشم کمک می کند، که برای سلامت چشم شما ضروری است.

چشم های تحریک شده از لنز ممکن است گاهی به دلیل خشکی چشم باشد. برای برخی افراد، استفاده از لنز های تماسی ممکن است احتمال خشکی چشم را افزایش دهد. اگرچه لنزها اجازه می‌دهند اکسیژن و رطوبت به چشم‌ها برود، اما چشم‌های برهنه بیشتر اجازه می‌دهند.

اما، خوشبختانه خشکی چشم را می توان به راحتی با قطره های چشمی روان کننده درمان کرد، که به بازگرداندن رطوبت در چشم شما کمک می کند.

عفونت چشم

اگر بخشی از چشم شما عفونی شود، احتمالاً پوشیدن لنزهای تماسی ممکن است علائم را بدتر کند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

به عنوان مثال، کراتیت (قرنیه ملتهب) یک عفونت شایع چشمی است که افرادی که از لنز با آن استفاده می کنند ممکن است آن را تجربه کنند. در حالی که چشم شما از عفونت بهبود می یابد، برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، باید از استفاده ی لنز های تماسی خودداری کنید.

پس از هر گونه عفونت چشمی، بهتر است منتظر بمانید تا لنزهای خود را دوباره استفاده نکنید. تا زمانی که چشمان شما توسط چشم پزشک معالجه شده و بهبودی کامل پیدا کند.

خراش قرنیه

اگر ساییدگی قرنیه (خراش روی قرنیه) داشته باشید، ممکن است چشمان شما شن یا دردناک باشد. همچنین ممکن است به نور حساس باشند و حتی قرمز به نظر برسند.

استفاده از لنزهای تماسی در هنگام سایش قرنیه ممکن است درد را کاهش دهد یا این علائم را بدتر کند. اگر استفاده از لنز چشم باعث درد می شود، استفاده از عینک را تا بهبود ساییدگی در نظر بگیرید. در صورت احساس درد با لنزهای تماسی، همیشه باید فوراً با چشم پزشک خود مشورت کنید.

معمولاً چشم شما پس از چند روز پس از یک خراش جزئی بهبود می یابد، اما همیشه بهتر است با چشم پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که چشم عفونی نشده است.

چیزی در لنز

از آنجا که لنز با چشمان شما تماس دارد، تمیز کردن و ضد عفونی کردن منظم ضروری است. اگر لنزها را تمیز نکنید، خطر آسیب به چشمان خود را دارید. گرد و غبار، کثیفی، مواد حساسیت زا و سایر مواد ممکن است روی لنزها جمع شود که می تواند باعث تحریک یا عفونت شود.

همیشه لنزهای خود را ضد عفونی کنید. اگر می خواهید بیشتر بدانید، راهنمای ما را در مورد نحوه تمیز کردن ایمن مخاطبین خود بررسی کنید.

لنز قدیمی

لنزهای تماسی منقضی می شوند و نباید پس از گذشت تاریخ انقضا به استفاده از آنها ادامه دهید. زمانی که لنزهای تماسی منقضی می شوند، بیشتر در معرض باکتری ها و قارچ ها قرار می گیرند که می تواند باعث ناراحتی و عفونت چشم شود. به عبارت دیگر، لنزهای قدیمی چشم‌ها را تحریک می‌کنند و احتمالاً استفاده از لنزهای شما را ناخوشایند می‌کند – دلیل خوبی برای اینکه هرگز از لنزهای تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

قبل از استفاده از لنز های چشم، همیشه تاریخ موجود در ظرف لنز را بررسی کنید. اگر از تاریخ مطمئن نیستید، بهتر است آنها را دور بیندازید و چند لنز جدید تهیه کنید.

ارام کردن چشمان حساس

در اینجا چند نکته مفید برای جلوگیری از تحریک چشم از لنز وجود دارد:

لنزهای جدید را امتحان کنید: اگر لنزهای تماسی شما به دلیل آسیب دیدگی یا تجمع باکتری روی سطح باعث ایجاد مشکل برای شما می شوند، ممکن است انتخاب یک جفت لنز جدید را در نظر بگیرید. استفاده از یک جفت لنز جدید یا جابجایی به لنز های روزانه ممکن است پاسخی برای مشکل شما باشد.
از قطره های چشمی یا اشک مصنوعی استفاده کنید: قطره های چشمی و/یا اشک مصنوعی دو روش رایج برای تسکین سوزش چشم شما هستند. با این حال، ابتدا با اپتومتریست خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که محصولات مشکل را حل می کنند و آن را بدتر نمی کنند.
لنزهای خود را تمیز کنید: تمیز نکردن و ضدعفونی نکردن صحیح لنزها می تواند به راحتی منجر به درد یا سوزش چشم شود. مطمئن شوید که لنز های خود را روزانه با محلول مناسب تمیز کنید، تا کثیفی و باکتری ها روی سطح ننشینند.

دست‌هایتان را بشویید: با کمال تعجب، بسیاری از مردم همیشه دست‌های خود را برای استفاده از لنزها نمی‌شویند. که می‌تواند منجر به تحریک چشم شود. از صابون استفاده کنید. و قبل از دست زدن به لنز چشم لنزشو یا چشم خود، دستانتان را کامل خشک کنید.

نکات تخصصی برای حساسیت چشم به لنز

حساسیت چشم به لنز می‌تواند مشکلات متنوعی مانند خارش، قرمزی، ترشحات چشم و احساس سوزش ایجاد کند. در صورت تجربه‌ی هرگونه ناراحتی، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  1. مشورت پزشکی: اگر تمایل به استفاده از لنز دارید، بهتر است ابتدا با پزشک چشم پزشکی مشورت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و بهترین نوع لنز را برای شما تعیین کند.
  2. پاکیزگی دست: قبل از استفاده و بعد از برداشتن لنز، به دقت دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا هرگونه ذره گرد و باکتری را از بین ببرید.
  3. تماس با آب: ممنوعیت تماس لنز با آب را رعایت کنید. از آب شستشو، آب چشم مصنوعی یا سایر مواد حل شونده‌ای که برای شستشوی لنز استفاده می‌شوند، استفاده نکنید زیرا می‌تواند عملکرد لنز را تحت تاثیر قرار دهد و عوارضی برای چشم ایجاد کند.
  4. استفاده منظم: لنز را طبق دستورات پزشک مرتب و به صورت منظم و در زمان‌های مشخص استفاده کنید. همچنین حتماً لنزها را در زمان مقرر عوض کنید.
  5. استفاده از محلول‌های مرطوب کننده: برای رفع خشکی چشم‌ها و تسکین حساسیت، می‌توانید از محلول‌های ترطیب کننده که توسط پزشک معرفی می‌شوند، استفاده کنید.
  6. محافظت از لنز‌ها: بهتر است لنز‌ها را در جای مخصوص خود نگه داری کنید و با استفاده از محلول‌های مخصوص تمیز کنید. همچنین لنز‌ها را با اشخاص دیگر به اشتراک نگذارید.
  7. عدم استفاده در مواقع خاص: لنز چشم را در مواردی مانند خوابیدن، شنا، استحمام با آب داغ، تماس با مواد شیمیایی قوی و تمیز کننده خانه استفاده نکنید.

به هرحال، همواره مشورت با پزشک چشم پزشکی برای تعیین تشخیص و درمان در مورد هر حساسیت چشمی موثرتر است.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.