جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایا مصرف لنز چشم خطرناک است؟

line
فهرست مطالب

ایا مصرف لنز چشم خطرناک است؟

ایا مصرف لنز چشم خطرناک است؟ در جواب این سوال باید بگویم مصرف لنز چشم در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و نحوه استفاده صحیح، می‌تواند خطرناک باشد.
برای مثال خطرات لنز چشم عبارت اند از :

– عدم شستشوی دست‌های خود و نصب و خارج کردن لنز زیبایی با دست‌های کثیف، می‌تواند باعث عفونت در چشم شود.

– نقص در کیفیت و ضخامت لنز، می‌تواند باعث ایجاد جیوه در چشم شود که باعث کاهش دید و در برخی موارد باید با جراحی اصلاح شود.

– استفاده از لنز‌های رنگی و دنده‌ای بدون نظارت پزشک می‌تواند باعث تغییر در ساختار چشم و حتی مشکلات بینایی شود.

– مصرف بلند مدت لنز چشم می‌تواند باعث خشکی و التهاب در چشم شود که با عوارضی همچون خارش، سوزش، قرمزی و کاهش دید همراه است.

بنابراین، برای مصرف لنز چشم باید نکات بهداشتی و نحوه استفاده را رعایت کرد و در صورت بروز علایم شامل درد، قرمزی و خارش در چشم، به پزشک مراجعه کنید.

ایا مصرف لنز چشم خطرناک است؟

برای بهتر نگهداری لنز، باید مراقبت های زیر را انجام داد:

  1.  قبل از لمس لنز، دست ها را با آب و صابون بشویید و بصورت کامل خشک کنید.
  2.  از مایع لنز خوب برای نگهداری  لنزها استفاده کنید.
  3.  لنزها را در یخچال و محیط گرم نذارید.
  4.  لنزهای خراب را هرچه زودتر تعویض کنید.
  5. قبل از اریش صورت لنز های خود را بذارید .
  6.  هرگز از لنز کسی  استفاده نکنید.
  7.  هر شش ماه یکبار لنزهای خود را تعویض کنید.

12 کاری که هرگز نباید با لنز خود انجام دهید

استفاده لنزهای تماسی می‌تواند برای افرادی که برای سال‌ها با زدن عینک و فشار دادن آن به بالای پل بینی خود اذیت می‌شوند، خیلی لذت بخش باشد. لنزهای تماسی هنگامی که با چشم حرکت می کنند دید میدانی کاملی به شما می دهند. برای درک راحتی حاصل از استفاده از لنزهای تماسی، باید قبل و بعد از استفاده از لنزهای تماسی به درستی از آنها مراقبت کرد.
طبق بررسی های میدانی، 99٪ از مردم حداقل یک روش بهداشتی نادرست لنز تماسی را انجام می دهند که منجر به عفونت شدید چشم می شود. در هند، تا پایان سال 2020، تعداد موارد کوری قرنیه می تواند تا 10.6 میلیون افزایش یابد. همانطور که در مجله چشم پزشکی هند ذکر شد، تقریباً 65٪ از منشاء کراتیت از آسیب های قرنیه ایجاد می شود که یکی از عوامل اصلی استفاده از لنزهای تماسی است.
لنزهای تماسی تصحیح بینایی ایمن را برای همه افراد فراهم می‌کند و در نتیجه مراقبت و بهداشت مناسب را ضروری می‌سازد. در اینجا 12 کاری وجود دارد که هرگز نباید با لنزهای تماسی خود انجام دهید:

هنگام استفاده از لنز بخوابید

خوابیدن با لنزهای تماسی می تواند خطرناک باشد زیرا 3 احتمال ابتلا به کراتیت میکروبی را افزایش می دهد. این یک عفونت باکتریایی است که مسئول ایجاد سوزش، درد و گاهی تاری دید است. همچنین ممکن است به دلیل ترکیبی از تجمع احتمالی ناخالصی روی لنزهای تماسی، کاهش حرکات چشم و اکسیژن کمتری به چشم شما ایجاد شود. همیشه به یاد داشته باشید هنگام رفتن به رختخواب لنزهای تماسی را بردارید.

تمیز نگه نداشتن جای لنز

برای از بین بردن احتمال عفونت ناشی از استفاده مجدد از لنزهای تماسی، تمیز نگه داشتن جای نگهداری لنز چشم (جالنزی) ضروری است. تمیز کردن مناسب محفظه نگهداری لنزهای تماسی باعث می‌شود که کنتاکت‌های شما تمیز و ضدعفونی شوند. بنابراین، مطمئن شوید که کیف ذخیره لنز تماسی خود را همیشه تمیز نگه دارید.

چشمان خود را بمالید

مالیدن چشم‌ها با لنز تماسی ممکن است به قرنیه آسیب برساند که ممکن است منجر به اختلال بینایی شود. برای جلوگیری از چنین مواردی، اجتناب از مالش چشم ها ضروری است.

استفاده از لنز با دست کثیف

دست زدن به لنزهای تماسی با دست های کثیف از قوانینی مشابه با مالش چشم پیروی می کند که در صورت استفاده از آن ها باید رعایت شود. دستان شما در طول روز چیزهای بی‌شماری را لمس می‌کنند که در تماس با چشم و لنز احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. قبل از لمس چشم ها یا لنزهای تماسی باید دست های خود را کاملا بشویید و با دقت خشک کنید. ایمنی چشم را تضمین می کند.

هنگام استفاده از لنز دوش بگیرید

یکی دیگر از مواردی که نباید با لنز تماسی داشته باشید آب است. بسیاری از میکروب ها در آب وجود دارند، خواه در استخر شنا، جکوزی یا اقیانوس باشد که می تواند به لنزهای تماسی و چشم ها آسیب برساند. همچنین، هر نوع آب می تواند روی لنزهای تماسی تأثیر بگذارد که می تواند منجر به سوزش چشم شود. بنابراین، قبل از دوش گرفتن باید لنزهای چشم را بردارید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.