جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگزمای پلک: علل، علائم و درمان

line
فهرست مطالب

اگزمای پلک: علل، علائم و درمان، با لنز چشم لنز شو همرا باشید تا به شما بگوییم، اگزمای پلک یک بیماری پوستی غیر مسری است. که می تواند باعث قرمزی، پف کرده و خشک شدن پوست ظریف پلک شود.

در حالی که اگزما (درماتیت آتوپیک) می تواند باعث التهاب پوست در هر نقطه از بدن شود. اغلب در مچ پا، آرنج، دست ها و پاها دیده می شود. پوست پلک ها به دلیل نازک بودن و داشتن چربی کمتر و رگ های خونی بیشتر نسبت به پوست سایر نقاط بدن ممکن است به خصوص در معرض تحریک باشد.

اگزمای پلک در بیمارانی که در سایر نواحی بدن خود نیز اگزما دارند بیشتر دیده می شود. و طبق بررسی چشم پزشکی، حدود 80 تا 90 درصد بیماران مبتلا به اگزمای پلک را زنان تشکیل می دهند.

علائم اگزمای پلک

اگر در جای دیگری از بدن خود اگزما داشته اید. ممکن است تعجب کنید که آیا چشمان قرمز و تحریک شده شما ناشی از اگزما است. علائم رایج اگزما روی پلک ها عبارتند از:

  • سوزش و خارش چشم
  • پلک های پف کرده و متورم
  • پوست صورتی یا قرمز دور چشم
  • پوسته پوسته شدن یا خشکی پوست روی پلک ها

علائم اگزمای پلک می‌تواند شبیه علائم سایر بیماری‌ها باشد، بنابراین مهم است که برای ارزیابی، تشخیص و درمان مناسب به چشم پزشک مراجعه کنید.

علل اگزما در پلک ها

یکی از شایع ترین علل اگزما روی پلک ها، واکنش آلرژیک به محصولی است. که روی صورت یا اطراف صورت (یا حتی در جای دیگری از بدن) استفاده می شود.

محرک های رایج شامل لوازم آرایشی، قطره چشم، رنگ مو، لاک ناخن و صابون است. ابزار فلزی مانند فر مژه نیز می تواند منجر به اگزمای پلک شود. و حداقل یک مورد شناخته شده وجود دارد که ناشی از چسب چوب مورد استفاده در ساخت مبلمان است.

اگزما معمولاً در خانواده‌ها دیده می‌شود. بنابراین اگر یکی از والدین، خواهر یا برادر یا سایر اعضای نزدیک خانواده مبتلا به اگزما باشد. ممکن است احتمال ابتلا به اگزمای پلک بیشتر باشد. مانند اگزما در هر جای دیگر بدن، اگزمای پلک نیز می تواند در اثر اضطراب و استرس ایجاد شود.

آیا اگزمای پلک همان درماتیت پلک است؟

بله، اگزمای پلک ممکن است به عنوان درماتیت پلک نیز شناخته شود. به عنوان درماتیت، اصطلاحی برای التهاب پوست، و اگزما اغلب به جای هم استفاده می شوند.

پلک ها می توانند تحت تاثیر چندین نوع اگزما، از جمله درماتیت آتوپیک، شایع ترین شکل اگزما قرار گیرند. “آتوپیک” به این معنی است که یک استعداد ژنتیکی برای ابتلا به یک بیماری آلرژیک وجود دارد. زیرا سیستم ایمنی به احتمال زیاد به برخی آلرژن ها و محرک ها واکنش قوی نشان می دهد. انواع اگزما زیر نیز می توانند بر پلک ها تأثیر بگذارند:

  • درماتیت تماسی
  • نورودرماتیت
  • درماتیت سبورئیک

پسوریازیس پلک در مقابل اگزما

پسوریازیس پلک ممکن است به دلیل علائم مشابه قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شبیه اگزمای پلک باشد. با این حال، این دو حالت مختلف هستند که هر دو می توانند روی پلک ها ایجاد شوند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

پسوریازیس بیماری است که پزشکان معتقدند ناشی از یک مشکل سیستم ایمنی است. که منجر به ایجاد پوست قرمز، پوسته پوسته و لکه‌دار در برخی از قسمت‌های بدن می‌شود. در حالی که ژنتیک ممکن است یک عامل موثر باشد. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث پسوریازیس در پلک ها یا سایر نقاط بدن می شود. با این حال، ابتلا به پسوریازیس در اطراف چشم نادر است. اگر فکر می کنید ممکن است پسوریازیس پلک داشته باشید، مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان اگزمای پلک

اگر اگزما روی پلک دارید. چشم پزشک چشم‌های شما را معاینه می‌کند. و از شما در مورد علائم، محصولات مراقبت شخصی که استفاده می‌کنید. و هرگونه افزودنی جدید به برنامه‌تان که ممکن است باعث ایجاد اگزما شده باشد، سوال می‌پرسد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید اگزمای پلک را به سادگی با اجتناب از محرکی که باعث اگزمای شما می شود، درمان کنید.

در موارد دیگر، پزشک ممکن است دارویی برای اگزمای پلک تجویز کند. نکته منفی این است که برخی از این داروها به دلیل خطر مشکلات چشمی اضافی نمی توانند برای مدت طولانی استفاده شوند.

درمان های رایج

درمان های رایج اگزما عبارتند از:

تست آلرژی – پزشک شما ممکن است بتواند آزمایش پچ را برای بررسی اینکه آیا آلرژی خاصی دارید و محصولی که باعث اگزمای پلک شما شده است را تجویز کند. اگر محصولی شناسایی شود، پزشک به شما توصیه می کند که مصرف آن را متوقف کنید. ممکن است بتوانید به یک محصول ملایم تر، عاری از مواد شیمیایی و عطرهای تحریک کننده تغییر دهید.

استروئیدهای خوراکی – داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون ممکن است به رام کردن اگزما کمک کنند، اما به دلیل عوارض جانبی که می تواند شامل آب مروارید، گلوکوم و قند خون بالا باشد، نمی توان آن را به مدت طولانی ادامه داد.

کرم‌های موضعی – ممکن است پزشک یک کرم استروئیدی را برای استفاده روی پوست پلک تجویز کند. کرم های استروئیدی را می توان فقط به طور موقت استفاده کرد زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به آب مروارید و گلوکوم شود.

یک داروی تزریقی – تزریق دوپیلوماب (دوپیکسنت) ممکن است برای درمان اگزما مزمن استفاده شود، اما خطرات عوارض جانبی مربوط به چشم، مانند ورم ملتحمه و سندرم چشم خشک وجود دارد. بدتر از آن، بیماران مبتلا به اگزما ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این مشکلات چشمی باشند. اگر این دارو را مصرف می کنید و تاری دید، سایر تغییرات بینایی یا قرمزی چشم را تجربه می کنید، مهم است که فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

شما معمولاً می‌توانید درمان اگزما را از پزشک خانواده یا متخصص پوست خود دریافت کنید. اما اگر اگزما در پلک‌ها یا اطراف چشم‌ها دارید. یا اگر مشکلی مرتبط با چشم در اثر مصرف دارو ایجاد کردید، باید با چشم پزشک خود ملاقات کنید.

اما برای برخی افراد، اگزما ممکن است حتی پس از چندین دوره درمان به عود ادامه دهد.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.