جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استفاده از مایع لنز به جای قطره

line
فهرست مطالب

استفاده از مایع لنز به جای قطره امکان پذیر است؟ استفاده از مایع لنز به عنوان قطره چشم ایده خوبی نیست. و حتی می تواند در دراز مدت به چشم و لنز چشم شما آسیب برساند.

ما وسوسه را درک می کنیم. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید و دچار حساسیت چشمی یا خشکی چشم می‌شوید، ممکن است به نظر برسد که محلول تماسی می‌تواند تسکین دهد. از این گذشته، برای لنزهای شما که روی چشمان شما قرار می گیرند، بی خطر است!

متأسفانه، به این سادگی نیست. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چرا نباید مایع لنز را جایگزین قطره چشمی کنید و در مورد آنچه که ممکن است در صورت ورود محلول به چشم شما رخ دهد، توضیح خواهیم داد.

آیا محلول تماسی مانند قطره چشم است؟

خیر، محلول تماسی و قطره چشمی مواد بسیار متفاوتی هستند. اگر چه کسانی که از لنز استفاده می کنند اغلب از هر دو استفاده می کنند. محلول تماسی برای تمیز کردن و نگهداری لنزها و قطره های چشمی برای حفظ سلامت و مرطوب نگه داشتن چشم های خوداست. این مایعات همیشه باید با عملکرد جداگانه خود استفاده شوند.

محلول لنز در مقابل قطره چشم

هدف از محلول تماسی ضدعفونی و مرطوب کردن لنزها است. در حالی که قطره های چشمی برای روان کردن چشم و/یا درمان بیماری های چشمی هستند. از آنجایی که این مایعات دارای اهداف مشخصی هستند، هر دو دارای ترکیبات و فرمول های متفاوتی هستند.

محلول تماسی شامل انواع مواد نگهدارنده است که به ضدعفونی کردن لنزهای تماسی کمک می کند. با گذشت زمان، پروتئین های موجود در چشم شما می توانند روی لنزهای شما جمع شوند و اگر لنزها ضدعفونی نشوند، منجر به عفونت می شوند. محلول تماسی با پاکسازی لنزها از تجمع پروتئین، مواد زائد، باقیمانده یا کثیفی از این عفونت ها جلوگیری می کند. به همین دلیل بسیار مهم است که لنزهای تماسی خود را به طور منظم تمیز کنید و در صورت عدم استفاده از آنها در محلول تازه نگهداری کنید.

از سوی دیگر، قطره های چشمی برای درمان عفونت های چشمی و سایر بیماری های چشمی مانند خشکی چشم، التهاب، چشم صورتی (ملتحمه چشم)، گلوکوم و غیره استفاده می شود. قطره های چشمی نوعی دارو هستند، بنابراین نباید دوز را از دست بدهید یا طبق دستور از آنها استفاده نکنید. انجام این کار می تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد!

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

آیا مایع لنز به عنوان قطره چشم عمل می کند؟

خیر، محلول تماسی مانند قطره های چشمی عمل نمی کند. به هیچ عنوان از محلول تماسی به عنوان قطره چشم استفاده نکنید. (حتی اگر قطره چشم شما تمام شده است، لطفاً به جای استفاده از یک جایگزین، بیشتر بخرید!)

اگرچه محلول تماسی حاوی سالین است که برای چشم ایمن است، اما حاوی اجزای دیگری نیز هست که اینطور نیستند. برخی از مواد موجود در محلول برای از بین بردن باکتری ها و میکروب ها و برای سلول های زنده سمی هستند، از جمله آنهایی که در چشم شما هستند.

اگر به استفاده از مایع لنز به جای قطره مجبور شویم، چه اتفاقی می افتد؟


در ابتدا ممکن است متوجه چیز غیرعادی نشوید، اما اگر محلول مکرراً وارد چشم شما شود، می تواند باعث تحریک، التهاب و قرمزی شود. اگر به طور مداوم از محلول تماسی به عنوان قطره چشم استفاده کنید، می تواند به لایه اشکی شما آسیب برساند و منجر به خشکی مداوم شود.

محلول های حاوی پراکسید هیدروژن به شما نیاز دارند که حتی بیشتر مراقب باشید. زیرا اگر بدون استفاده از خنثی کننده وارد چشم شوند، می توانند به قرنیه شما آسیب برسانند.

در عوض از چه چیزی می توانید استفاده کنید؟

انواع مختلفی از قطره های چشمی برای مشکلات چشمی مختلف وجود دارد. و فقط برخی از قطره های چشمی برای استفاده با لنزهای تماسی بی خطر هستند. اگر از لنز استفاده می کنید، توصیه می شود از قطره های چشمی مرطوب کننده یا قطره های چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید. و همچنین باید با چشم پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید. علاوه بر این، همیشه باید بسته بندی قطره چشم را بررسی کنید. تا ببینید آیا قطره برای استفاده با لنز چشم تأیید شده است یا خیر.

از قطره‌های چشمی که برای «از بین بردن قرمزی» به بازار عرضه می‌شوند، اجتناب کنید، زیرا این قطره‌ها برای استفاده با لنز ایمن نیستند. اگر قرمزی چشم را تجربه می کنید. با چشم پزشک خود در مورد قطره هایی که برای استفاده با لنز هایی که می توانند قرمزی چشم را نیز از بین ببرند تایید شده صحبت کنید.

برای یادآوری: لطفاً از محلول تماسی به عنوان قطره چشم استفاده نکنید!

طولانی و کوتاه آن این است: هرگز نباید از محلول های تماسی به عنوان جایگزین قطره های چشمی استفاده کنید. آنها عملکرد مشابه قطره های چشمی را ندارند و حتی می توانند باعث ایجاد مشکلات چشمی در شما شوند. هر قطره چشمی را که انتخاب می کنید، حتما از محلول تمیزکننده جداگانه و مناسب برای تازه نگه داشتن مخاطبین خود استفاده کنید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.