جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه می‌توانید زودتر رنگ چشم نوزاد خود را بدانید؟

line
فهرست مطالب

از کجا بفهمم چشم نوزادم رنگیه؟ گاهی اوقات می‌شنوید که رنگ چشم‌های نوزادان در سال اول زندگی خود تغییر می‌کند. آیا این واقعا درست است؟ با لنزشو همراه شوید تا به شما بگوییم، ممکن است نوزاد شما با چشمان آبی و موهای پر به دنیا آمده باشد، اما در عرض چند ماه رنگ چشم‌هایش سبز شود و موهایش کم‌پشت شود. این امر طبیعی است. تغییرات در رنگ چشم‌ها و موها در اوایل زندگی بسیار رایج است. این تغییرات اغلب از حدود ۶ تا ۹ ماهگی شروع می‌شود و ممکن است حتی تا سن ۳ سالگی ادامه داشته باشد. اما بعد از گذشت چند سال، رنگ نهایی چشم‌ها تقریباً ثابت می‌شود.

زمان تغییر رنگ چشم نوزاد

رنگ چشم دائمی پس از 9 تا 12 ماه مشخص می‌شود. تغییرات تدریجی رخ می‌دهد و ممکن است به شدت متوجه نشوید. اما با پایان 12 ماهگی، می‌توانید مطمئن باشید که رنگ چشم نوزاد شما ثابت شده است.

از کجا بفهمم چشم نوزادم رنگیه؟ هنگامی که ملانین سازی آغاز می‌شود، رنگ چشم نوزاد به سرعت تغییر می‌کند، اما بین 6 تا 9 ماهگی تغییرات آن قابل توجه است. این تغییرات عجیب و غریب زمانی اتفاق می‌افتد که عنبیه کافی رنگدانه تجمیع کند، تا رنگ چشم از آبی به خاکستری، سبز به فندقی و حتی فندقی به قهوه‌ای تبدیل شود.

در کل، رنگ چشم نوزاد از روشن به تیره تغییر می‌یابد. بنابراین، چشم قهوه‌ای دختر شما ممکن است هیچ وقت به چشم آبی تبدیل نشود، اما چشم آبی پسر شما ممکن است به چشم قهوه‌ای تغییر کند.

زمان تثبیت رنگ چشم نوزاد

رنگ چشم نوزاد معمولا خاکستری است، به ویژه اگر والدین چشمان متمایل به این رنگ باشند. اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به یکسالگی، رنگ چشم آنها تیره تر می‌شود و در نهایت در سن یک سالگی به رنگ نهایی خود می‌رسد.

از کجا بفهمم چشم نوزادم رنگی هست یا نه؟

به منظور تشخیص تغییر رنگ چشم کودک، می‌توانید از یک ترفند ساده استفاده کنید. ابتدا به چشم کودک نگاه کرده و هر نوع نور منعکس شده را از بین ببرید تا بتوانید رنگ اصلی چشم را بهتر مشاهده کنید. سپس اگر در چشم آبی قطرات طلایی مشاهده کردید، احتمالا در آینده رنگ چشم به سبز یا قهوه‌ای تغییر می‌کند. اما اگر قطره‌های طلایی کمتر یا وجود نداشته باشد، احتمال زیاد رنگ چشم تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر چشمان کودک شفاف و آبی روشن باشد، احتمالا رنگ آبی باقی می‌ماند. اما اگر رنگ آبی تیره و ابری باشد، احتمالا به رنگ‌های قهوه‌ای یا فندقی تغییر می‌کند. این ترفندهای ساده می‌تواند به شما کمک کند تا تا حدی تغییرات در رنگ چشم کودک را پیش بینی کنید.

علل تغییر رنگ چشم نوزاد

در ایام ابتدایی تولد، چشمان نوزادان به رنگ خاکستری نزدیک هستند. این باعث میشود که والدین و افراد اطراف فکر کنند چشمان آنها روشن و اروپایی است. اما در بیشتر مواقع، رنگ چشمان نوزادان تغییر میکند و تیره میشود. در ابتدای تولد، عنبیه کم رنگ یا حتی بدون رنگ است. در طول زمان، تولید پیگمانها (رنگدانه ها) افزایش میابد و رنگ چشم تدریجی مشخص میشود. حتی تا دو سالگی، افزایش پیگمانها ادامه دارد و ممکن است رنگ چشم تغییر کند. هرچه پیگمانهای بیشتری تجمع کنند، رنگ چشم تیره تر خواهد شد. عنبیه نه تنها رنگ چشم را مشخص میکند، بلکه با ایجاد منفذ بر روی شبکیه، به بهبود کیفیت تصاویر کمک میکند و ورود نورهای پراکنده را جلوگیری میکند.

رنگدانه های چشم یا Pigment چیست؟

وقتی رنگدانه ها در چشم ها حضور دارند، این بیانگر سلامت و خوبی چشم هاست. زیرا اگر رنگدانه ها در هفته های اول تولد نوزاد وجود نداشته یا به صورت کامل تکمیل نشوند؛ نشانه بیماری آلبینیسم خواهد بود. در این بیماری، علاوه بر کمبود رنگدانه در چشم، فقدان رنگدانه در پوست نیز وجود دارد؛ و به افراد مبتلا به آلبینیسم در اصطلاح عامیانه، زال نیز گفته می شود. اما در برخی موارد، این بیماری فقط به چشم ها محدود می شود و باعث اختلالاتی در سیستم بینایی می شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

ایا عوامل محیطی در تغییر رنگ چشم نوزاد تاثیر دارد؟

تاثیرات محیطی و جغرافیایی بر رنگ چشم نوزاد قابل توجه است. موقعیت آفتابی و وسعت نور در محیط می تواند باعث تغییراتی در رنگدانه چشم نوزاد شود. به عنوان مثال، قرار گرفتن نوزاد در معرض آفتاب و نور مستقیم می تواند باعث تیرگی رنگ چشم شود. همچنین، فضاهای باز با وسعت نور بیشتر می توانند بر رنگدانه چشم تاثیر گذار باشند.

بنابراین، مهم است که نوزادان در مقابل نور مستقیم آفتاب محافظت شوند و از افراد متخصص مشورت بگیرند تا از تاثیرات مخرب نور بر رنگ چشم نوزاد جلوگیری شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت حفاظت از نوزادان در مقابل شرایط محیطی و جغرافیایی مختلف است.

سخن پایانی لنز شو

هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن باشید چه رنگ چشمی کودک شما خواهد بود، اما تحقیقات جدید نشان داده است که رنگ چشم والدین می‌تواند تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر پدر و مادر شما چشم آبی دارند، احتمالا فرزند شما هم چشم آبی خواهد داشت و اگر والدین شما چشم قهوه‌ای دارند، احتمالا فرزند شما هم چشم‌های قهوه‌ای خواهد داشت. اما همچنین باید به یاد داشته باشید که عوامل دیگری مانند ژنتیک و محیط زیست نیز می‌تواند بر رنگ چشم کودک شما تاثیرگذار باشد. حالا نوبت شماست که بگویید، از کجا بفهمم چشم نوزادم رنگیه؟

سوالات متداول

زمان تغییر رنگ چشم نوزاد کی است؟

تغییرات رنگ چشم بعد از تغییرات بین 9 تا 12 ماه دیده می‌شود. این تغییرات به آرامی رخ می‌دهند و ممکن است اولین بار نادیده گرفته شوند. اما در پایان 12 ماهگی، رنگ چشم نوزاد کاملا ثابت می‌شود و دیگر تغییری در آن اتفاق نمی‌افتد.

ایا امکان داره نوزاردم چشمان روشنی داشته باشد؟

در حالی که بسیاری فکر می‌کنند که رنگ چشم نوزاد از تیره به روشن تغییر می‌کند، واقعیت این است که چشم‌های روشن ممکن است به تدریج تیره‌تر شوند. بنابراین، اگر دختر شما چشم‌های قهوه‌ای داشته باشد، احتمالاً نخواهد داشت تا چشم‌های آبی تبدیل شود. اما اگر پسر شما چشم‌های آبی دارد، احتمالاً این رنگ تا چشم‌های قهوه‌ای تغییر می‌کند.

ایا چشم نوزاد در ماه های اول تغییر میکند؟

معمولا رنگ چشم نوزاد ابتدا خاکستری است، به خصوص اگر والدین هم چنین رنگی داشته باشند. اما پس از گذشت زمان، این رنگ تیره تر می‌شود و در نهایت تا یکسالگی به رنگ نهایی خود می‌رسد.

رنگ چشم نوزادم چه رنگی میشه؟

هرگز نمی‌توانید با اطمینان کامل بگوید که چه رنگ چشمی در آینده بچه‌تان خواهد بود، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چشم‌های والدین می‌تواند بر رنگ چشم‌های فرزندانشان تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر والدین شما چشم‌های آبی دارند، احتمال دارد که فرزندتان نیز چشم‌های آبی داشته باشد، و اگر والدین شما چشم‌های قهوه ای دارند، فرزندتان احتمالاً چشم‌های قهوه ای خواهد داشت.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.