جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا چشم مشکی وجود دارد؟ افسانه یا واقعیت؟

line
فهرست مطالب

آیا چشم مشکی وجود دارد؟ با لنز شو همراه شوید تا به شما بگوییم، رنگ چشمان ما تا سن سه سالگی تغییر می کند و در این زمان تقریباً تثبیت می یابد. اما چشمان انسانی به طور واقعی به رنگ سیاه نمی باشد. اینکه چشمان ما به رنگ سیاه می اندازد فقط به دلیل نور، بازتاب لباسی که به تن داریم یا استفاده از لنزهای رنگی است. امکان ندارد چشمان ما به طور طبیعی به رنگ سیاه باشد.

در واقع، رنگ چشم به رنگ‌دانه‌های موجود در عنبیه بستگی دارد. اگر این رنگ‌دانه‌ها در قسمت عقب عنبیه جمع شوند، چشم به رنگ عنابی خواهد بود. اما اگر در قسمت جلوی عنبیه نیز این رنگ‌دانه‌ها پراکنده شوند، چشم به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند.

بنابراین، می‌توان گفت که رنگ چشم بر اساس ترکیب و جمعیت رنگ‌دانه‌ها در عنبیه تعیین می‌شود. این تفاوت‌ها در رنگ‌دانه‌ها موجب متفاوت بودن رنگ چشم‌ها در افراد مختلف می‌شود. این ویژگی‌های زیبا و جالب چشم‌ها، از جذابیت و زیبایی ویژه‌ای برخوردارند.

ژن های مسئول تغییر رنگ چشم‌ها

۱۶ ژن مختلف وجود دارند که مسئول انتقال رنگ چشم‌های ما هستند. دو ژن مهم ترین آن‌ها HERC2 و OCA2 نام دارند که اثرات بسیاری بر رنگ چشم‌های ما دارند. این ژن‌ها با کنترل مقادیر ملانین در عینک چشم‌ها، رنگ چشم ما را تعیین می‌کنند. این ملانین می‌تواند باعث پدیده‌های رنگی مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‌ای و حتی خاکستری شود اما تیره ترین رنگ قهوه‌ای تیره است، نه سیاه.

آیا چشم مشکی رنگ وجود دارد؟

اشیاء سیاه رنگ نور بیشتری را جذب می کنند تا به عنوان سیاه مشاهده شوند. این نور اضافی که آنها جذب می کنند، به انرژی گرمایی تبدیل می شود. ما نمی توانیم ژن هایی داشته باشیم که باعث شوند چشمان ما به طور واقعی سیاه مشاهده شوند، ولی بدانید ممکن است برای جلوگیری از گرمازدگی و خشک شدن، نیاز به اشک زیادی داشته باشند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

اگر چشمانمان سیاه باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر چشم ها سیاه باشند، برون رفتن در آفتاب سخت تر می شود. رنگ سیاه به خوبی نور آفتاب را جذب کرده و این می تواند به آسیب هایی مانند سرطان پوست منجر شود. اما بتازگی تحقیقات نشان داده است که ملانین، که رنگ چشم ها را تعیین می کند، می تواند این پرتوهای فرابنفش را جذب کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند. بنابراین حتی اگر چشمان ما سیاه باشند، باز هم با احتیاط و استفاده از عینک های آفتابی می توانیم از آسیب های ناشی از آفتاب جلوگیری کنیم.

کمیاب ترین رنگ های چشم

رنگ چشم سبز یکی از کمیاب ترین رنگ های چشم است که تنها ۲ درصد از جمعیت جهان دارای آن هستند. اما در برخی موارد، بیماری های نادر مانند آلبینیسم و هتروکرومی باعث می شوند که رنگ چشم ها به صورت غیر معمولی تغییر کند. به عنوان مثال، برخی افراد با آلبینیسم ممکن است چشمان قرمز یا بنفش داشته باشند، در حالی که در موارد دیگر، هتروکرومی باعث می شود که چشم ها دو رنگ مختلف داشته باشند. این امر نشان از تنوع بیولوژیکی در بین انسان ها است و نشان می دهد که هر فرد یک شیوه ی منحصر به فرد در خود دارد.

چشم های خاکستری نزدیک ترین رنگ به رنگ مشکی

چشم‌های خاکستری و آبی دارای ترکیبات مختلفی در استروما و است که باعث شکل ظاهری آنها می‌شود. از ترکیبات مختلفی از کلاژن و ملانین، پراکندگی نور در این دو نوع چشم نیز متفاوت است. اپیتلیوم پشتی چشم‌های خاکستری دارای تیره‌ترین رنگ است و استروما جلویی نسبتاً شفاف است، درحالی که در چشم‌های آبی این ترکیبات به شکل دیگری توزیع شده‌اند. به همین دلیل، نوری که از این دو نوع چشم منعکس می‌شود، بستگی به پراکندگی Mie یا ریلی دارد و این باعث تغییرات رنگی متفاوتی می‌شود، از آسمان آبی تا آسمان خاکستری. به علاوه، می‌تواند غلظت مختلفی از ملانین در جلوی استروما، نیز باعث تغییرات در رنگ چشم‌ها شود.

علل ژنتیکی در تفاوت رنگ های چشم

رنگ چشم یک ویژگی ارثی است که تحت تأثیر ژن‌ها قرار دارد. این ژن‌ها با ارتباطات بین ژن‌ها و تغییرات جزئی در SNP‌ها، به تغییرات در رنگ چشم منجر می‌شوند. تعداد واقعی ژن‌های این ویژگی هنوز مشخص نیست، اما مطالعات نشان می‌دهند که ۱۶ ژن مختلف ممکن است در تنظیم رنگ چشم نقش داشته باشند. اما دو ژن اصلی با عنوان OCA2 و HERC2 در کروموزوم ۱۵، به طور مستقیم با تغییر رنگ چشم مرتبط هستند. اما بر اساس مطالعات جدید، تنها ۹ درصد افراد دارای چشم سبز بوده و ۴۵ درصد افراد چشمان قهوه‌ای، ۱۸ درصد فندقی و ۲۷ درصد آبی دارند.

سخن پایانی لنز شو

اگر دوست دارید چشمانی کاملا مشکی همانند فیلم های کره ای داشته باشید، تنها راه حل خرید لنز رنگی مشکی است. با این حال برای خرید بهترین لنزهای رنگی با ما در ارتباط باشید.

جدید ترین لنزها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.