جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا لکه های شناور چشم از بین می روند؟

line
فهرست مطالب

آیا لکه های شناور چشم از بین می روند؟ لنزشو لکه‌های سفید و لکه‌های خاکستری یا سیاه «شناور» روی چشم‌ها، که بیشتر به عنوان شناور چشم شناخته می‌شوند، چیزی است که اکثر مردم در مقطعی از زندگی تجربه می‌کنند یا خواهند داشت.

شناورها معمولاً بی ضرر هستند و به طور طبیعی در اثر افزایش سن ایجاد می شوند. اما گاهی اوقات، آنها می توانند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشند.

شناورها می توانند آزاردهنده باشند. و اگرچه معمولاً به طور کامل از بین نمی روند. اما با گذشت هفته ها و ماه ها کوچکتر و کمتر دیده می شوند.

آیا لکه های شناور چشم خود به خود از بین می روند؟

اکثر شناورها بدون درمان از بین می روند، اما برخی از آنها پایدار هستند.

هنگامی که زجاجیه – ماده ژل مانندی که فضای بین شبکیه و عدسی چشم را پر می کند – مایع تر می شود، شناورهای چشمی ظاهر می شوند. با ادامه این روند طبیعی پیری، بیشتر شناورها از میدان دید شما خارج می شوند. که باعث می شود به نظر برسند که از بین رفته اند.

اگر شناورها بینایی را مختل می کنند، ممکن است روش های لیزر و جراحی برای کمک به رفع مشکل توصیه شود.

ماندگاری شناورهای چشم چقدر است؟

برای برخی، شناورهای چشم می توانند در عرض چند هفته ناپدید شوند. برای دیگران، این موضوع چند ماه است. این بستگی به نوع و شدت شناورها دارد.

در برخی موارد، بیماری‌های زمینه‌ای مانند پارگی شبکیه یا رتینوپاتی دیابتی می‌تواند باعث شود که شناورهای چشم آشکارتر یا ماندگارتر شوند. شناورها همچنین می توانند توسط میگرن، خونریزی چشم و جراحی اخیر چشم ایجاد شوند – همه اینها می توانند این وضعیت را تشدید کنند.

آیا درمان موثری برای فلوتر چشم وجود دارد؟

شناورهای چشم آن نقاط، حلقه ها یا خطوط آزاردهنده ای هستند که در میدان دید شما شناور هستند. اگرچه به نظر می رسد که آنها جلوی چشم شما حرکت می کنند، اما در واقع در ماده ژل مانندی به نام زجاجیه قرار دارند که پشت کره چشم را پر می کند.

چگونه با شناورهای چشم رفتار می کنید؟ بیشتر شناورها خوش خیم هستند، یعنی نادیده گرفتن آنها اشکالی ندارد. با این حال، برخی از فلوترها می توانند نشانه ای از جداشدگی شبکیه در حال حاضر یا قریب الوقوع باشند و باید فورا توسط چشم پزشک ارزیابی شوند.

گزینه های درمانی موثر برای فلوتر چشم شامل جراحی و لیزر درمانی است.

جراحی برای شناورها

اگر شناورهای بزرگ و مداوم چشم شما را اذیت می کند، می توان یک روش جراحی به نام ویترکتومی انجام داد. در طول عمل، زجاجیه از طریق یک برش کوچک برداشته می‌شود و با محلولی که به چشم کمک می‌کند شکل گرد خود را حفظ کند، جایگزین می‌شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که ویترکتومی ممکن است 100٪ فلوترهای چشم را حذف نکند و ممکن است پس از جراحی دوباره فلوترها ایجاد شوند. همچنین خطرات مرتبط با ویترکتومی، از جمله پارگی شبکیه و خونریزی وجود دارد.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

لیزر درمانی برای شناورها

یک روش لیزری به نام YAG لیزر ویترئولیز. (“YAG” به اجزای کریستالی اشاره دارد که پرتو مادون قرمز لیزر را ایجاد می کند: ایتریم، آلومینیوم و گارنت.)

این روش نسبت به ویترکتومی کمتر تهاجمی است و در عرض چند دقیقه در مطب چشم پزشک قابل انجام است. مردمک چشم بیمار گشاد شده و پرتو لیزر به سمت شناورهای منفرد هدایت می شود تا آنها را بشکند و تبخیر کند.

تحقیقات نشان داده که لیزر ویترئولیز YAG در دستان جراح ماهر ایمن و موثر است. در مطالعه اخیر بر روی 32 بیمار که تحت درمان فلوتر قرار گرفتند. کاهش فلوترها در 93.7 درصد از چشم های مورد مطالعه (بهبود نسبی در 37.5 درصد و بهبود کلی در 56.2 درصد) مشاهده شد و عود فلوترها، از دست دادن چشم مشاهده نشد. بینایی یا سایر عوارض جانبی مشاهده شده در طول دوره پیگیری.

برای موارد خفیف نیازی به درمان دارویی نیست

برای موارد خوش خیم فلوترها، نیازی به درمان دارویی نیست. با گذشت زمان، بیشتر شناورها از میدان دید شما خارج می شوند، که باعث می شود کمتر آزاردهنده باشند.

آیا می توان شناورها را با قطره چشم یا دارو درمان کرد؟

برخی ادعاها وجود دارد که دارو، قطره های چشمی و درمان های طبیعی می تواند برای افرادی که دارای شناور چشم هستند مفید باشد، اما این موارد از نظر پزشکی اثبات نشده است.

برخی از مکمل ها ممکن است به سلامت کلی چشم کمک کنند، با این حال، از جمله اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و ویتامین A.

اگر شناورهای چشم ادامه پیدا کنند چه؟

اگر یک شناور دائمی که مستقیماً در خط دید شما قرار دارد آزارتان می دهد، سعی کنید چشمان خود را به سرعت در جهت های مختلف نگاه کنید. گاهی اوقات، این وضعیت موقعیت شناور را تغییر می دهد تا کمتر آزاردهنده باشد.

همچنین، شناورها اغلب در مواقعی که خسته یا استرس دارید بیشتر دیده می شوند. اطمینان از استراحت کافی و انجام اقداماتی برای کاهش استرس ممکن است شناورهای شما را کمتر آزار دهد.

درمان‌های طبیعی و قطره‌های چشمی برای فلوترهای چشمی باید با احتیاط استفاده شوند، زیرا از نظر پزشکی تایید نشده‌اند.

شناورها بخشی طبیعی از روند پیری هستند، اما بهتر است برای اطمینان از سلامت بینایی خود یک معاینه سالانه چشم انجام دهید.

از سوی دیگر، برخی از شناورهای چشم ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی باشد. فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید.

مقالات اخیر LensShow.net

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.