جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا لنزهای تماسی شما تنفس می کنند؟ چگونه لنزها بر سلامت چشم شما تأثیر می گذارد

line
فهرست مطالب

آیا لنزهای تماسی شما تنفس می کنند؟ چگونه لنزها بر سلامت چشم شما تأثیر می گذارد. هنگام خرید لنز چشم، گزینه های شما بی پایان هستند. آیا می خواهید لنزهای تماسی یکبار مصرف، طولانی مدت، ماهانه یا روزانه استفاده کنید؟ و لنزهای سخت را ترجیح می دهید یا نرم؟ رنگی یا انتقالی؟ با توجه به موارد بسیار، نادیده گرفتن تنفس آسان است. تنفس لنزهای تماسی شما می تواند تاثیر زیادی بر سلامت کلی چشم شما داشته باشد. همچنین می تواند تفاوت قابل توجهی در راحتی روزمره شما ایجاد کند. برای کمک به حفظ سلامت چشم ها و بینایی واضح، باید بدانید که چشم ها و لنزهای شما چگونه نفس می کشند!

چشم ما چگونه اکسیژن را جذب می کند

قرنیه یک لایه شفاف از بافت است که قسمت جلوی چشم ما را می پوشاند. این شامل مردمک چشم، عنبیه و اتاق قدامی (داخل چشم) ما می شود. کاملا شفاف است و فاقد رگ های خونی است. رگ‌های خونی مهم هستند زیرا مواد مغذی و اکسیژن را به بافت بدن می‌رسانند.

به جای رگ های خونی، مایع در اتاق قدامی قرنیه را تغذیه می کند. اما قرنیه نیز به اکسیژن نیاز دارد و تنها راه دریافت آن جذب آن از هوا است. اکسیژن در اشک های ما حل می شود و سپس به جایی که در قرنیه نیاز است می رود. همین مکانیسم دی اکسید کربن را از قرنیه به محیط خارج می کند.

لنزهای تماسی و جذب اکسیژن

اگر لنزهای شما روند تبادل اکسیژن را متوقف کنند، بینایی شما ممکن است آسیب ببیند. هنگامی که این اتفاق می افتد، قرنیه می تواند شکل خود را تغییر دهد، کدر شود یا زخم ایجاد شود. رگ های خونی جدید از صلبیه (سفیدی چشم) می توانند به قرنیه رشد کنند. این سطح را بیشتر زخم می کند و دید شما را تیره می کند.

قرنیه همچنین می تواند هیپوکسیک شود. کمبود اکسیژن باعث می شود قرنیه تحت فشار قرار گیرد و اسید لاکتیک تولید کند. این اسید آب را از محفظه شریانی به قرنیه می کشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، تورم خطرناکی به نام ادم ایجاد می کند. همه ما هنگام خواب سطوح پایینی از ادم را تجربه می کنیم. اما هنگامی که لنزهای تماسی را به ترکیب اضافه می کنید، این سطح می تواند مشکل ساز شود.

به همین دلیل است که تولیدکنندگان لنزهای تماسی در تلاش هستند تا فناوری لنزهای تنفسی را تولید کنند. انواع مختلف لنزهای تماسی به روش های مختلف اکسیژن چشم ما را تامین می کنند. با لنزهای سفت و سخت سنتی، چشمک زدن مقدار کمی اکسیژن را به زیر لنز پمپ می کند. با لنزهای سفت و سخت قابل نفوذ گاز، اکسیژن از طریق خود لنز نیز پخش می شود.

بیشتر مردم لنزهای تماسی نرم را ترجیح می دهند که به آن هیدروژل نیز می گویند. هیدروژل ها به خوبی روی قرنیه قرار می گیرند و اکسیژن را به زیر لنز پمپ نمی کنند. در عوض، اکسیژن با انتشار از طریق آب موجود در عدسی به قرنیه می رسد. هرچه میزان آب لنز بیشتر باشد، سطح اکسیژن موجود در چشم نیز بالاتر می‌رود.

امروزه، بسیاری از لنزهای تماسی نرم از سیلیکون هیدروژل تشکیل شده اند که تنفس پذیرترین ماده لنز تا به امروز است!

مزایای لنزهای هیدروژل سیلیکون

لنزهای هیدروژل سیلیکون برای اولین بار در سال 1999 وارد بازار شد. امروزه تقریباً نیمی از تمام لنزهای ساخته شده از هیدروژل های سیلیکون هستند. در ایالات متحده، چشم پزشکان تا 90 درصد از این لنزها را برای استفاده روزانه تجویز می کنند. آنها همچنین برای 87 درصد لنزهای دو هفته ای و ماهانه سیلیکون هیدروژل تجویز می کنند.

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

هیدروژل سیلیکون به مواد موجود در لنزهای تماسی اشاره دارد، نه نوع لنز. آنها در انواع کروی، توریک و دو کانونی هستند. آنها همچنین می توانند به صورت سفارشی برای چشمان شما ساخته شوند. برنامه های پوشیدن شامل یکبار مصرف روزانه، پوشیدن روزانه دو هفته ای و پوشیدن مداوم یک ماهه است.

بزرگترین مزیت استفاده از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی قابلیت تنفس آنهاست. آنها اجازه می دهند تا پنج برابر بیشتر از لنزهای هیدروژل معمولی اکسیژن به قرنیه عبور کند. این به طور قابل توجهی خطر هیپوکسی قرنیه را کاهش می دهد. همچنین هیدروژل های سیلیکونی را برای استفاده طولانی مدت و روزانه عالی می کند.

لنزهای سیلیکون هیدروژل به به حداقل رساندن مشکلات رایج لنزهای تماسی کمک می کنند. اینها شامل خشکی چشم، تورم قرنیه و عفونت می باشد. این تا حدی به دلیل رطوبت بالا و انعطاف نسبی آنها است. این لنزها در برابر رسوبات پروتئینی نیز مقاومت بیشتری دارند. کار با آن‌ها نسبت به لنزهای هیدروژل نرم راحت‌تر است.

اما هنگام تعویض لنزهای هیدروژل سیلیکون معایبی نیز وجود دارد. آنها می توانند گرانتر از انواع غیرسیلیکونی باشند، به ویژه انواع یکبار مصرف روزانه. همچنین این لنزها نسبت به لنزهای هیدروژل استاندارد کمی سفت تر هستند. برخی از افراد ممکن است سازگاری با آنها دشوار باشد.

لنزهای سیلیکون هیدروژل که بهترین اکسیژن رسانی را دارند

انواع جدیدی از لنزهای هیدروژل سیلیکونی همیشه در بازار وجود دارد. در اینجا چند مورد از محبوب ترین و معتبرترین برندها آورده شده است:

  • لنزهای Johnson & Johnson’s Acuvue Oasys برای دو هفته استفاده روزانه تایید شده اند. یا می توانید تا شش شب به طور مداوم آنها را بپوشید. با فناوری Hydraclear® Plus، لنزهای Acuvue Oasys چشمان شما را مرطوب نگه می دارند.
  • لنزهای شب و روز آکوا از Air Optix توسط Health Canada برای حداکثر 30 شب استفاده مداوم تأیید شده است. این لنزها ادعا می کنند که بیشترین جریان اکسیژن را از هر لنز تماسی نرم موجود می دهند. آنها همچنین برای کسانی که مایل به خواب با لنز خود هستند توصیه می شود.
  • طیف وسیعی از لنزهای Biofinity CooperVision دارای فناوری انحصاری Aquaform® است. این مواد سیلیکونی اختصاصی آنهاست. می توانید این کنتاکت ها را تا هفت روز متوالی بپوشید.
  • کسانی که نسخه های پیچیده تری دارند می توانند از خطوط تخصصی لنزهای Biofinity استفاده کنند. آنها را می توان به صورت آنلاین از فروشندگانی که انواع چند کانونی و توریک می فروشند پیدا کرد.

سخن نهایی

چشمان شما مانند شما منحصر به فرد هستند. مردم به لنزهای هیدروژل سیلیکون به روش های مختلفی پاسخ می دهند. قبل از آزمایش لنزهای تماسی، یک قرار ملاقات برای یک معاینه جامع چشم تعیین کنید.

انجام یک نسخه به شما یک نسخه به روز می دهد. استفاده از نسخه منقضی شده می تواند به شرایطی مانند فشار چشم کمک کند. معاینه همچنین می تواند تعیین کند که آیا این لنزهای خاص برای چشم شما مناسب هستند یا خیر. در طول معاینه، متخصص چشم شما می تواند علائم اولیه بیماری چشم را تشخیص دهد. به علاوه، آنها می توانند سایر شکایات سلامت چشمی که ممکن است داشته باشید را درمان کنند.

به همین دلیل مهم است که معاینه چشم به طور منظم انجام شود. و در حالی که آنجا هستید، می توانید در مورد مزایای تنفس با لنزهای تماسی خود صحبت کنید. به این ترتیب، چشمان شما می توانند شاد و سالم باشند!

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.