جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آلرژی چشم: خارش و آبریزش چشم را تسکین دهید

line
فهرست مطالب

آلرژی چشم: خارش و آبریزش چشم را تسکین دهید. در این مقاله با لنز شو همراه باشید، تا به شما بگوییم:

آلرژی چشم چیست؟

این یک بیماری بسیار شایع است. و اغلب به دلیل همان محرک هایی است که باعث آلرژی فصلی می شود. مبتلایان به آلرژی فصلی معمولاً عطسه، احتقان و آبریزش بینی دارند. افراد مبتلا به آلرژی چشم علاوه بر این علائم، چشم های قرمز، خارش دار و آبریزش را نیز خواهند داشت.

افراد مبتلا به آلرژی چشمی نیز ممکن است دچار تورم پلک شوند. در برخی موارد، آلرژی چشمی نیز می تواند در ورم ملتحمه (صورتی چشم) و سایر عفونت های چشمی نقش داشته باشد.

اگر فکر می کنید آلرژی چشمی دارید، در اینجا چند چیز وجود دارد که باید بدانید – از جمله نکات مفید در مورد چگونگی تسکین چشم های قرمز، خارش و آبریزش.

علت آلرژی چشم چیست؟

آلرژن ها معمولاً مواد بی ضرری هستند که برای افرادی که مستعد واکنش های آلرژیک هستند مشکلاتی ایجاد می کنند. شایع ترین آلرژن های موجود در هوا که باعث ایجاد حساسیت چشمی می شوند گرده، کپک، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی هستند.

آلرژی چشم همچنین می تواند در اثر واکنش به برخی از لوازم آرایشی یا قطره های چشمی، از جمله اشک مصنوعی که برای درمان خشکی چشم استفاده می شود و حاوی مواد نگهدارنده است، ایجاد شود.

آلرژی های غذایی و واکنش های آلرژیک به نیش زنبور یا سایر نیش حشرات معمولاً به شدت آلرژن های موجود در هوا روی چشم ها تأثیر نمی گذارد.

9 راه برای تسکین آلرژی چشم

برای رهایی از آلرژی چشم و خارش و آبریزش چشم، می توانید چند روش را در پیش بگیرید:

از مواد حساسیت زا اجتناب کنید

بهترین راه برای کنترل علائم آلرژی چشمی این است که در معرض آلرژن های رایجی را که می دانید به آن حساس هستید قرار نگرید.

به عنوان مثال، در روزهایی که تعداد گرده ها زیاد است. تا حد امکان در داخل خانه بمانید و کولر گازی روشن باشد تا هوا را فیلتر کند.

از فیلترهای کوره با کیفیت بالا استفاده کنید که می توانند آلرژن های رایج را به دام بیندازند و فیلترها را مرتباً تعویض کنید.

هنگامی که در فصل آلرژی(بهار و پاییز) به بیرون از منزل می روید. از عینک آفتابی استفاده کنید. تا از چشمان شما در برابر گرده گل، علف ابروسیا و غیره محافظت کند. و با پنجره های بسته رانندگی کنید.

لنز چشم استفاده میکنید؟ آلرژی چشم: خارش و آبریزش چشم را تسکین دهید

از آنجایی که سطح لنز چشم از جنس سیلیکون یا پلیماکون است.(جنسی ژله ای) می تواند گرده گیاهان و گرد و خاک موجود در هوا را در فصل آلرژی جذب کند. در فصل آلرژی در کنار لنز چشم لنز شو، از عینک هم استفاده کنید. یا برای جلوگیری از تجمع مواد آلرژی زا و سایر مواد زائد روی لنزهای خود، از لنز های یکبار مصرف روزانه استفاده کنید. که پس از یک بار استفاده دور می اندازید.

همچنین، استفاده از عینک با لنزهای فتوکرومیک می تواند حساسیت مرتبط با آلرژی به نور را کاهش دهد. و به محافظت از چشمان شما در برابر آلرژن های موجود در هوا کمک کند.

از قطره چشم استفاده کنید

از آنجایی که آلرژی های چشمی بسیار رایج هستند، مارک های زیادی از قطره های چشمی بدون نسخه در دسترس هستند که برای تسکین خارش، قرمزی و آبریزش چشم های ناشی از آلرژی فرموله شده اند.

اگر علائم آلرژی چشمی شما نسبتاً خفیف است، قطره‌های چشمی بدون نسخه برای تسکین آلرژی ممکن است برای شما بسیار خوب عمل کنند و ممکن است ارزان‌تر از قطره‌های چشمی تجویزی یا سایر داروها باشند. از چشم پزشک خود بخواهید مارکی را برای امتحان کردن توصیه کند.

در مورد داروهای تجویزی بپرسید

اگر علائم آلرژی شما نسبتاً شدید است یا قطره های چشمی بدون نسخه در تسکین بی اثر هستند، ممکن است نیاز داشته باشید که چشم پزشک داروی قوی تری تجویز کند.

قطره های چشمی تجویزی و داروهای خوراکی مورد استفاده برای تسکین آلرژی چشمی عبارتند از:

آیا لنز طبی ضرر دارد بیشتر بخوانید: آیا لنز طبی ضرر دارد؟ افسانه یا واقعیت

آنتی هیستامین ها

بخشی از واکنش آلرژیک طبیعی بدن، ترشح هیستامین است، ماده ای که رگ های خونی را گشاد می کند و دیواره رگ های خونی را به طور غیر طبیعی نفوذپذیر می کند.

علائم ناشی از هیستامین شامل آبریزش بینی و خارش و آبریزش چشم است.

آنتی هیستامین ها با مسدود کردن اتصال هیستامین به سلول های بدن که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند، واکنش های آلرژیک را کاهش می دهند.

ضد احتقان ها

داروهای ضد احتقان به کوچک کردن مجاری بینی متورم برای تنفس راحت تر کمک می کنند. آنها همچنین اندازه رگ های خونی سفید (صلبیه) چشم را برای تسکین قرمزی چشم کاهش می دهند.

داروهای ضد احتقان رایج عبارتند از فنیل افرین و سودوافدرین. داروهای ترکیبی در دسترس هستند که حاوی آنتی هیستامین و ضداحتقان هستند.

تثبیت کننده های ماست سل

این داروها باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های حاوی هیستامین واقع در بافت‌های سراسر بدن، از جمله ملتحمه چشم و پلک‌ها می‌شوند که از آزاد شدن هیستامین و واسطه‌های واکنش‌های آلرژیک توسط آن‌ها جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات کامل تثبیت کننده های ماست سل موثر باشد، این داروها بهتر است قبل از شروع فصل آلرژی به عنوان روشی برای پیشگیری یا کاهش شدت واکنش های آلرژیک آینده (به جای درمان علائم آلرژیک حاد که قبلا وجود داشته باشد).

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

این قطره های چشمی که NSAID نیز نامیده می شوند، می توانند برای کاهش تورم، التهاب و سایر علائم مرتبط با ورم ملتحمه آلرژیک فصلی (که تب یونجه نیز نامیده می شود) تجویز شوند.

استروئیدها

قطره های کورتیکواستروئیدی گاهی اوقات برای تسکین علائم آلرژی حاد چشمی تجویز می شود. اما عوارض جانبی احتمالی استفاده طولانی مدت از این داروها شامل فشار چشم بالا، گلوکوم و آب مروارید است، بنابراین آنها معمولاً فقط برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شوند.

در مورد ایمونوتراپی پرس و جو کنید

اگر هیچ یک از اقدامات فوق موثر نبود، از پزشک خود در مورد ایمونوتراپی سوال کنید. این روش درمانی است که در آن متخصص آلرژی مقادیر کمی از آلرژن ها را به شما تزریق می کند تا به شما کمک کند تا به تدریج ایمنی بدن را تقویت کنید و در نتیجه واکنش های آلرژیک را کاهش دهید.

آلرژی چشم و لنزهای تماسی

ناراحتی لنزهای تماسی یک شکایت رایج در طول فصل آلرژی است که باعث می‌شود برخی از کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند این سوال را مطرح کنند که آیا به لنزهای تماسی حساسیت دارند یا خیر.

مسئله حساسیت به لنز ها نیز گهگاه مطرح می شود که فرد پس از استفاده موفقیت آمیز از لنزهای تماسی نرم استاندارد (هیدروژل) شروع به استفاده از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون می کند و علائمی شبیه آلرژی را تجربه می کند.

مطالعات نشان داده است که عامل حساسیت چشمی مرتبط با استفاده از لنزهای تماسی، واکنش آلرژیک به خود لنز تماسی نیست، بلکه به موادی است که روی سطح لنز تجمع می‌یابند. (پس حتما اینو بخون : مهم ترین نکات نگهداری لنز چشم چیست؟!)

در صورت تغییر از لنزهای نرم معمولی به لنزهای هیدروژل سیلیکونی، سطح و ویژگی های شیمیایی مواد لنز ممکن است رسوبات لنز را راحت تر از مواد لنز قبلی جذب کند و باعث ناراحتی شود.

به چشم پزشک مراجعه کنید

بسیاری از پزشکان چشم بر این باورند که بهترین نوع لنزهای تماسی نرم برای افرادی که مستعد آلرژی چشم هستند، لنزهای یکبار مصرف روزانه هستند که پس از یک بار استفاده دور انداخته می شوند، که باعث کاهش تجمع مواد حساسیت زا و سایر مواد زائد روی سطح لنز می شود.

هیدروژل سیلیکون معمولاً ماده لنز ترجیحی برای این لنزها است، زیرا در مقایسه با مواد لنزهای تماسی نرم معمولی اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری از لنز عبور کند.

تنها راه برای اطمینان از داشتن آلرژی چشمی و دریافت بهترین توصیه درمانی مراجعه به چشم پزشک برای یک معاینه جامع چشم است. حال به راحتی آلرژی چشم، خارش و آبریزش چشم را تسکین دهید.

جدید ترین لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب اپلیکیشن لنزشو را به صفحه اصلی گوشی تان اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “Share” را انتخاب کنید.
  2. در منو باز شده گزینه، “Add to home screen” را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد “Add” را انتخاب کنید.